FACUA denuncia a quatre ‘influencers’ i dos webs per publicitat il·lícita

Es tracta de Freshy White i 5D White. Fan creure que tenen la mateixa eficàcia que els tractaments de les clíniques dentals. La llei prohibeix als famosos publicitar productes amb pretesa finalitat sanitària

246

Clínica dental Pablo Fos

PoolWork Xàtiva

FACUA-Consumidors en Acció ha presentat una bateria de denúncies davant la publicitat il·lícita de supòsits blanquejadors dentals comercialitzats a través de dues pàgines web i anunciats per diversos personatges coneguts a través dels seus perfils en xarxes socials. Es tracta de 5D White i Freshy White, tires blanquejadores la publicitat de les quals indueix als consumidors a creure que tenen la mateixa eficàcia i composició que els productes utilitzats en els tractaments que es duen a terme en les clíniques dentals.

El secretari general de FACUA, Rubén Sánchez, està donant els detalls de les denúncies en roda de premsa, que pot seguir-se en directe en youtube.com/facua.

Els influencers denunciats són quatre personatges que s’han fet populars per la seua participació en programes de Mediaset. Es tracta de la col·laboradora de Salvame Marta López i els concursants del programa La Isla de las Tentaciones Marta de Lola Mencía, Manuel González i Lucía Sánchez.

Més enllà del caràcter enganyós de la publicitat, FACUA adverteix que des de 1996, està prohibida que les «persones famoses o conegudes pel públic» anuncien productes, activitats o serveis amb pretesa finalitat sanitària.

Així, el Reial decret 1907/1996, de 2 d’agost, sobre publicitat i promoció comercial de productes, activitats o serveis amb pretesa finalitat sanitària, prohibeix en el seu article 4 qualsevol classe de promoció de «materials, substàncies, energies o mètodes amb pretesa finalitat sanitària» que «pretenguen aportar testimoniatges de professionals sanitaris, de persones famoses o conegudes pel públic o de pacients reals o supòsits«, «utilitzen el terme ‘natural’ com a característica vinculada a pretesos efectes preventius o terapèutics«, «atribuïsquen caràcter superflu o pretenga substituir la utilitat dels medicaments o productes sanitaris legalment reconeguts» o «la consulta o la intervenció dels professionals sanitaris«.

«Resultat segur i idèntic al dels dentistes«, afirma la web de 5D White. «Formulat amb el mateix compost blanquejador segur per a l’esmalt que utilitzen els dentistes, aquest sistema d’emblanquiment dental elimina les taques superficials i subsuperficials de les dents«, assegura la web de Freshy White.

La web de Freshy White, que pertany a l’empresa BM Ecom LLC, amb seu en Nou Mèxic (els EUA), mostra a més els logotips les revistes Ela doble, Forbes, Women’s Fitness i Teen Vogue, induint a creure que aquestes publicacions recomanen el producte, una cosa de la qual la pàgina no aporta cap prova. De fet, FACUA ha realitzat un rastreig en els continguts de les edicions en línia de les quatre publicacions sense haver trobat cap al·lusió al producte en cap d’elles.

Les denúncies

Les denúncies contra les dues empreses i els quatre influencers han sigut presentades davant la Direcció General de Salut Pública del Ministeri de Sanitat i la Direcció General de Consum del Ministeri de Consum.

En el cas del producte anunciat per Marta López, FACUA també ha interposat denúncies davant l’Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD) i la Secretaria d’Estat de Digitalització del Ministeri d’Assumptes Econòmics. I és que l’apartat del seu web dedicat a la política de privacitat en el tractament de les dades dels consumidors està buit, vulnerant l’article 13 del Reglament General de Protecció de Dades, i en la pàgina ni tan sols indica el nom de l’empresa venedora, la qual cosa vulnera l’article 10 la Llei 34/2002, d’11 de juliol, de serveis de la societat de la informació i de comerç electrònic.

Què diu la llei

Des de 2012, el Reial decret 1599/1997, de 17 d’octubre, sobre productes cosmètics estableix que els blanquejadors dentals que continguen entre 0,1% i 6% de peròxid d’hidrogen, present o alliberat per altres compostos o mescles en aquests productes, no poden ser directament accessibles als consumidors, de manera que únicament seran subministrats a pacients majors de 18 anys per odontòlegs i estomatòlegs. En funció de les característiques del producte, aquests professionals realitzen els tractaments d’emblanquiment dental exclusivament en les seues clíniques o faciliten els productes als seus pacients perquè, seguint unes pautes, li’ls apliquen ells mateixos, sempre que la primera sessió siga duta a terme o supervisada pel dentista.

Abans de dur a terme els seus tractaments a base de peròxid d’hidrogen o peròxid de carbamida -combinació de peròxid d’hidrogen amb urea-, els dentistes han de realitzar un examen clínic adequat a fi de garantir que no existeixen factors de risc o qualsevol altra patologia bucal i que l’exposició a aquests productes siga limitada, de manera que es garantisca que aquests només s’utilitzen segons la freqüència i la duració de l’aplicació previstes.

El baix percentatge de substància blanquejant que posseeixen els supòsits blanquejadors dentals que es comercialitzen directament als consumidors provoca que no tinguen els mateixos efectes i durabilitat que els productes subministrats pels dentistes. I això llevat que es tracte d’articles comercialitzats il·legalment en contindre un 0,1% o més de peròxid d’hidrogen, alguna cosa que pot arribar a derivar en greus problemes de salut. I és que un tractament mal usat pot cremar la geniva o produir una necrosi pulpar en la dent.

Molts productes presentats com a blanquejadors el que fan en realitat és reduir les taques provocades per agents externs com el tabac i el menjar, però no tenen realment un efecte blanquejador permanent.

WhatsApp Portal de Xàtiva