Clínica dental Pablo Fos

PoolWork Xàtiva

Si la crisi del 2008 va tocar de ple la línia de flotació del sistema financer i del sector de la construcció, sembla clar que l’actual crisi originada pel Covid-19 ha impactat de ple en la indústria del turisme. La pandèmia ha propinat una manotada sobre les activitats turístiques, amb restaurants i hotels tancats, confinament de la població i aerolínies amb la seua operativitat reduïda al mínim.

Després de llargues setmanes de confinament forçós i de tancament de fronteres per culpa del coronavirus, sembla clar que l’economia espanyola i el conjunt d’activitats del sector turístic, en particular, no eixiran indemnes. La falta d’activitat ha suposat un dur revés per a una indústria que aporta el 12% del PIB nacional i és responsable de quasi el 13% de l’ocupació. A Espanya, l’any passat va haver-hi 83,7 milions de turistes i aquest és el sector que més riquesa aporta a l’economia espanyola. No obstant, i malgrat aquestes xifres, aquest sector pareix oblidat per les administracions.

Hui vos presentem el testimoni de Rubén Ródenas, cap d’oficina de TIAKI XÀTIVA en una entrevista que explica molt bé la situació actual per la qual està passant aquest sector:

Com heu afrontat tots aquests mesos des de l’inici de la pandèmia?

Durant aquests ja més de 9 mesos hem anat adaptant-nos a la situació. Tancarem l’agència al públic en el moment en què es va decretar l’estat d’alarma i vàrem obrir quan se’ns va permetre. Altres companys han vist com els seus locals i activitat han cessat; concretament 4 agències de les 8 que hi ha en Xàtiva han tancat i, les altres, excepte nosaltres, han reduït considerablement els seus horaris d’atenció al públic, excepte en la campanya de Nadal que hem decidit obrir sols de matí. Estem molt apesarats per la situació del sector, especialment pel drama que suposa per als companys quedar-se en atur o en ERTEs de llarga duració.

Les vendes en el sector de les agències de viatges han baixat més d’un 95%

Encara que l’agència va estar tancada al públic, seguirem durant aquell moment treballant per a ajudar als nostres clients. La nostra agència de viatges no és simplement un expenedor de bitllets d’avió, reserves d’hotel, creuers etc., sinó un servei professional d’assessorament i acompanyament i, com a tal, no hem deixat de tindre contacte amb els nostres clients. Podem afirmar que hem tingut molt més treball del que teníem abans de la pandèmia, encara que aquest no s’haja vist recompensat econòmicament. Aquesta càrrega de treball s’ha degut als nombrosos canvis en les reserves que hem hagut de gestionar i, posteriorment, a les contínues cancel·lacions a causa de l’avanç de la pandèmia.

Des de fa unes setmanes estem treballant amb serveis complementaris. Hem incorporat servei de lliurament i devolució de paquets per a una coneguda empresa de comerç electrònic i dos de les principals empreses de missatgeria que operen a Espanya. També hem incorporat serveis de telefonia i internet multi marca, segurs, energia, impremta professional, etc., tot això amb col·laboradors que són empreses locals i alhora clients de l’agència. D’aquesta forma, ambdues parts eixim guanyant: nosaltres tenim l’oportunitat d’oferir nous serveis i ells augmenten la seua producció amb el que aconsegueixen millorar la rendibilitat.

Més o menys, quin és el percentatge de clients que heu deixat d’atendre a causa de la pandèmia?

Les vendes perdudes no sols afecten els mesos que han passat des de març de 2020, sinó que hem hagut de retornar vendes que venen des de l’últim trimestre de 2019. A més, en comparació amb els anys anteriors, les vendes en el sector de les agències de viatges han baixat més d’un 95%, alguna cosa que no ha patit cap altre sector ja que, aquells que també s’han vist afectats pel tancament de la seua activitat, en el moment que han pogut reobrir, han tornat a facturar. No obstant això, per les diferents restriccions i limitacions existents a l’hora de viatjar, nosaltres no hem obtingut millores en reobrir el nostre negoci.

Quan es va decretar el confinament al mes de març, les empreses de turisme van haver de fer front a les anul·lacions dels viatges que teníeu contractats. Recorde que moltes empreses van tindre problemes amb les aerolínies per aquesta causa, com vos va anar a vosaltres?

Ací hi ha diversos problemes superposats: d’una banda, els proveïdors o prestataris del servei i, per una altra, la situació i evolució dels clients.

Inicialment, ningú podia pensar que el virus anara a congelar el nostre sector durant més d’un any, com ara s’està demostrant, i en eixe es van oferir bons ja que sense ingressos és difícil poder retornar l’import de les cancel·lacions en efectiu. Aquests bons els va donar per acceptats el Govern d’Espanya però, posteriorment, es van retractar i van anul·lar la possibilitat de concedir bons a partir d’una data determinada. En conseqüència, totes les aerolínies, empreses hoteleres, navilieres, companyies d’autocars, etc., ens van emetre bons pels quals continuem barallant per a poder retornar-los diners als nostres clients.

D’altra banda, ens trobem davant l’obligació d’haver de retornar l’import del nostre treball, que hem realitzat de forma absolutament professional, primer reservant, després cancel·lant i a continuació gestionant els reembossaments, amb les limitacions que he comentat anteriorment. Per tant, portem treballant «gratis» un any, ja que els clients reclamen l’import íntegre dels pagaments que han realitzat.

Vull recordar que el nostre treball és tant el d’assessorament com el de reserva. Per exemple, vos expose el següent: imagineu un advocat que prepara una demanda de divorci i després el matrimoni decideix fer marxa enrere. Aquest professional cobra els seus honoraris professionals, ja que ha fet un treball, igual que l’hem realitzat nosaltres. No obstant això, nosaltres ens veiem obligats a retornar els nostres ingressos encara que hem fet la nostra feina per duplicat o inclús per triplicat. Quants sectors aguanten açò?

Creieu que les ajudes que s’han oferit al vostre sector són suficients? Vos heu sentit recolzats per les administracions? I pels ciutadans?

Per part de la Generalitat es va rebre una ajuda menuda, però que era incompatible en altres ajudes com les d’autònoms, i per part del Govern d’Espanya no ha arribat res. De fet el Govern d’Espanya ha confirmat que no anem a tindre ajudes directes per la seua part.

A Xàtiva no hem rebut ajudes com a agències de viatges, així com sí que han rebut altres empreses turístiques. Altres ajuntaments sí que han donat ajudes, dins de les seues possibilitats, a les agències de viatges. Volem pensar que no és un tema de marginació a un subsector dins del turisme, sinó falta de comunicació i desconeixement per part de l’administració local de la nostra situació real.

Ningú podia pensar que el virus anara a congelar el nostre sector durant més d’un any

L’Ajuntament de Xàtiva ha atorgat 32.000 € en ajudes directes per als allotjaments turístics de Xàtiva, ja siguen hotels, cases rurals, pensions, apartaments turístics, albergs o càmpings, compatibles amb les ajudes per a persones autònomes i PIMES del Pla Reactivem Xàtiva, amb la finalitat d’atorgar liquiditat per a contribuir al manteniment de la seua activitat i ocupació, tractant de pal·liar la reducció d’ingressos i facilitar-los el compliment de les seues obligacions empresarials. A nosaltres ni un euro.

Qualsevol que llitja aquestes línies podria pensar que s’està produint una discriminació cap a un determinat subsector del turisme de Xàtiva, no necessàriament de forma conscient. A més a més, quan algunes agències de viatges som agències receptives i emissores, la nostra l’única receptiva a Xàtiva: ens encarreguem d’organitzar viatges a la Comunitat Valenciana per part de diferents grups, estem en contacte amb tour-operadors nacionals i internacionals, mitjans de comunicació especialitzats, plataformes de primer nivell, i clients amb un poder adquisitiu mig, mig-alt i alt, i sempre incloem Xàtiva en aquests programes. Sorprén que, generant activitat econòmica i turística i, per tant, ingressos per a l’Ajuntament de Xàtiva, no ens donen suport. Aquesta no és una crítica destructiva, sinó un suggeriment perquè l’equip de govern és sente a negociar amb les agències de viatges i sàpiguen en quina situació ens trobem.

Per si no fora prou la situació que estem vivint, continuem pagant segurs, despeses generals, a més de la seguretat dels nostres empleats en ERTE i d’aquells autònoms que estem al càrrec de l’agència. Les assegurances obligatòries als quals hem de fer front les agències de viatges que operen en plena legalitat per a poder tindre el negoci actiu, com és el nostre cas ja siga físic o Online, supera els 1200 euros anuals a més de les despeses corrents.

Quines mesures heu hagut de portar a terme per tal de captar a gent?

Hem seguit amb la mateixa estratègia que teníem, ja que no hem pogut destinar recursos a innovar. Continuem publicant en Xarxes Socials i en botiga, encara que sí hem introduït un canal d’ofertes i promociones via WhatsApp que almenys ha despertat l’interés de possibles clients.

Llançarem la campanya #VacacionesParaHeroes, en la qual oferíem fins a un 10% de descompte a empleats i autònoms de sectors essencials en les seues vacances durant el 2020, i que amablement vosaltres vau donar difusió:https://portaldexativa.es/la-agencia-de-tiaki-xativa-lanza-la-campana-vacacionesparaheroes/

Aquesta campanya va tindre una repercussió limitada, però segueix en vigor i esperem tindre més repercussió en la pròxima campanya estival en la qual esperem es comencen a reactivar les vendes.

Com funcionen els bons de viatge de la Comunitat Valenciana?

Els bons Viatgem GVA són un fracàs per a les agències, ja que hem d’avançar al client el descompte del 70% que la Generalitat ofereix als clients i, posteriorment, l’Administració Autonòmica ens abona. A més, es va anunciar a so de bombo i platerets i hi ha una gran quantitat de ciutadans que s’han quedat en llista d’espera o que no han pogut accedir.

Altres comunitats han tingut iniciatives més coherents per a la comercialització i esperem que la Generalitat torne a posar en marxa aquesta Iniciativa per als pròxims anys, ateses les propostes del sector.

Com espereu l’evolució del vostre sector?

Esperem que amb un poc de sort es puga recuperar un poc l’activitat de cara a la primavera, festes de setmana santa i pascua, però sobre tot cap a l’estiu. La veritat es que el futur pasa per la vacuna i fins que no hi haja a les zones preferides per els nostres clients una certa inmunització no hi haurà una certa seguretat.

La forma de viatjar va a canviar, primarà la personalització del producte i el tracte personal, que es el nostre fort. De manera que esperem eixir en una posició capdavantera d’aquesta situació difícil que s’ha endut per davant a moltes persones, inclús clients nostres i que aprofitem per enviar una afectuosa abraçada virtual a les families.

WhatsApp Portal de Xàtiva