Els moros i els cristians prenen els carrers de Bocairent

La població de la Vall d’Albaida inicia les festes en honor a sant Blai

Les tropes mores i cristianes seran les protagonistes absolutes a Bocairent durant els dies pròxims, de l’1 al 5 de febrer, de la mà de les festes en honor a sant Blai. Així, dissabte al capvespre, el so de les caixes omplirà tots els racons mentre que els farolets de paper il·luminaran els carrers pels quals discorre la retreta que rememora l’elecció del patró allà pel 1632; per la nit, les nou filaes desfilaran pel nucli històric fins la plaça de l’Ajuntament on una discomòbil acabarà d’amenitzar el començament de les celebracions.

A l’endemà de matí, les bandes de música dirigides per Juan Calatayud Castelló interpretaran conjuntament l’Himne a Bocairent per a després realitzar-hi una cercavila que conclourà amb una mascletà. No obstant això, el plat fort de la jornada arribarà a partir de les 16.30 h quan milers de persones prendran part de l’entrada. Pasdobles i marxes mores i cristianes marcaran el ritme de desenes d’esquadres i de carrosses així com dels seguicis de les nou capitanies. Cavalleries, heralds, estendards i ballets, entre altres elements, formaran els boatos de Juan Bautista Molina Molina (Espanyoletos), Jerónimo Molina Sanchis (Granaders), Rafa Martí Rico (Contrabandistes), Javier Pastor Beneyto (Suavos), José Reig Belda (Estudiants), Martín Vañó Piedra (Moros vells), Berta Molina Llinares (Marrocs), Lourdes Llobregat Molina (Moros marins) i Rafel Asensio Gómez (Mosqueters). Finalitzat l’acte, els càrrecs passaran revista a les seues tropes en una de les singularitats locals abans d’assistir-hi a les vespres i a l’ofrena a sant Blai.

El dia del patró arrancarà amb una multitudinària diana al trenc d’alba i al migdia els feligresos acudiran a l’Església de l’Assumpció de Nostra Senyora per a la missa solemne oficiada per Juan Miguel Díaz Rodelas, membre de la Reial Acadèmia de doctors d’Espanya. De vesprada, al voltant de 300 integrants del Terç de Suavos marxaran en un bloc inacabable de gran plasticitat en el tradicional “piquete”. A continuació, la processó es convertirà en un altre dels actes de major participació i afluència de visitants i viurà els moments culminants quan la imatge de sant Blai entre a una plaça de l’Ajuntament atapeïda per milers de veus i de papers que llancen lloes i il·luminada únicament per ciris i pels focs d’artifici en una combinació a parts iguals de devoció i d’impacte visual inoblidable. Una emoció semblant es palpa instants després al concloure el recorregut al temple parroquial.

Les batalles entre moros i cristians protagonitzen el 4 de febrer. L’estrèpit de les disparades d’armes com arcabussos, mosquets o canons condueix els dos bàndols fins al castell on es produeixen els parlaments infructuosos entre els ambaixadors, Fernando Vañó Fuster i Pau Verdú Navarro, que condemnen l’enfrontament a una lluita amb arma blanca guanyada per la mitja lluna a migdia i per la creu a la vesprada. Per la nit, una desfilada humorística és l’encarregada de rematar la jornada.

El dia 5 depara una altra de les particularitats de les festes de Bocairent: “el despojo del moro” pel qual l’ambaixador d’aquest bàndol es converteix al cristianisme. Aquesta escenificació té lloc a l’ermita del Sant Crist fins on prèviament hi ha una romeria seguida d’eucaristia. Per la vesprada, el canvi de bandes deixarà establerts els capitans i els alferes per al 2015 com a símptoma del declinar del programa; no obstant això, encara quedarà a la mitjanit una cita ineludible per als aficionats a la pólvora i que cada vegada atrau més participants ja que a la localitat de la Vall d’Albaida la cordà segueix un mètode per a portar-hi els coets mitjançant l’ús de canyes que junt a la bellesa del nucli històric constitueix un espectacle d’una intensitat inimitable que serveix com a esclat final dels primers moros i cristians del calendari anual.