L’oli d’oliva verge extra s’ha encarit un 69% de mitjana en els supermercats al llarg de l’últim any

Les pujades en els punts de venda suposen fins a 2,54 euros per litre més que en origen.

59

Clínica dental Pablo Fos

PoolWork Xàtiva

L’oli d’oliva verge extra s’ha encarit de mitjana un 69,3% en els supermercats al llarg de l’any 2023. Esta és una de les conclusions que s’extrauen d’un estudi realitzat per FACUA-Consumidors en Acció sobre 18 marques a la venda en Mercadona, Dia, Hipercor, Alcampo, Eroski i Carrefour (veure taules completes).

L’anàlisi de FACUA posa de manifest que, en contra de l’argument que esgrimixen fabricants i cadenes de supermercats, les pujades no són fruit únicament de l’encariment del producte en origen. En l’últim any, els increments de preu en els punts de venda representen fins a 2,54 euros per litre més que en origen.

L’associació ha comparat els preus que tenien els olis el 3 de gener de 2023 amb els quals marcaven el 2 de gener de 2024. Els productes inclosos en l’anàlisi són verge extra en diferents formats (envasos de plàstic d’1, 3 i 5 litres, de 500 i 750 mil·lilitres, i de 200 mil·lilitres en esprai).

Per supermercats, la major pujada en olis d’oliva verge extra s’ha detectat en Carrefour, amb un 75,8% de mitjana entre els 12 productes analitzats. Li seguix Alcampo amb un encariment del 73,9% entre els 15 olis recollits en esta anàlisi. En Eroski la pujada mitjana ha sigut del 71,3% entre una mostra de set productes.

En Hipercor, l’increment detectat durant l’últim any ha sigut del 69,2% entre una selecció de 12 olis verge extra mentre que en Dia ha sigut del 68,2% sobre una mostra d’11 productes. En Mercadona, l’encariment mitjà ha sigut del 57,3% sobre els quatre articles que contempla este estudi.

Pujades de fins al 154% en un any

Tenint en compte els olis d’oliva verge extra contemplats en este estudi, la pujada més acusada durant l’últim any s’ha detectat en el litre de verge extra marca Coosur Hojiblanca en Eroski. En esta cadena basca ha augmentat el seu preu un 154,8%, passant de l’oferta de 5,69 euros al gener de 2023 als 14,50 euros de gener de 2024. Ni més ni menys que 8,81 euros per litre.

La segona major pujada s’ha registrat en la garrafa de cinc litres de verge extra Carbonell en Alcampo. Ha passat de 25,72 a 60,68 euros en un any (un 136% més cara). Un augment de set euros per litre.

En tercer lloc, l’increment del 114,2% del litre de verge extra marca Coosur Hojiblanca a la venda també en Alcampo. A principis de l’any 2023 es venia a 5,70 euros, mentre que actualment està en 12,21 euros, això és, 6,51 euros per litre més car.

En este estudi s’han tingut en compte 18 marques diferents: Hacendado, Casa Juncal, Coosur, La Española, Dcoop, Hojiblanca, Carbonell, Oro de Genave, Jaencoop, Almazara del Olivar, Oleoestepa, El Corte Inglés, Alcampo, Maestros de Hojiblanca, Koipe, Eroski, Ybarra, Carrefour.

FACUA torna a demanar al Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030, que dirigix Pablo Bustinduy, que òbriga una investigació sobre els increments il·legals de marges de beneficis que presumiblement s’estan produint tant en l’oli d’oliva com en molts altres aliments afectats per la rebaixa de l’IVA. El reial decret llei que establix esta mesura, prorrogada fins a mitjan 2024, prohibix els augments de marges.

Preu en supermercats vs. preu en origen

L’anàlisi de FACUA assenyala que l’oli d’oliva verge extra ha pujat durant el 2023 fins a 2,54 euros per litre abans d’impostos (veure taula).

El preu mitjà del litre d’oli d’oliva verge extra en els supermercats enquestats ha passat de 6,91 euros el primer mes de 2023 a 12 euros al gener de 2024. Per part seua, el preu mitjà del litre en origen, segons les dades del Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació, ha passat de 4,91 euros en la primera setmana de gener de 2023 a 7,45 euros en la setmana del 10 al 17 de desembre de 2023 (IVA no inclòs) -últimes dades publicades fins a la data-.

Tenint en compte estes xifres, la pujada mitjana de l’oli d’oliva verge extra en botella de plàstic d’un litre ha sigut del 73,6% durant l’últim any (69,3% si es tenen en compte tots els formats), mentre que l’increment que s’ha produït en origen ha sigut del 51,7%. Per tant, és fins a un 22% major l’increment del preu que este producte ha registrat durant 2023 en els supermercats que el que se li ha pagat a l’agricultor en origen.

WhatsApp Portal de Xàtiva