Capella d’Art Músic de Xàtiva ofereix un concert de música antiga

Serà aquest dissabte de vesprada a Sant Domènec

L’antiga església de Sant Domènec de Xàtiva acull aquest dissabte el concert de música antiga «Una diversió pública il.lustrada» oferit per Capella d’Art Músic.

El concert tindrà lloc a les 20 hores i està patrocinat per l’Ajuntament de Xàtiva, mitjançant el conveni subscrit per la Regidoria de Cultura amb les entitats musicals de la ciutat per a l’any 2013.

Des de Capella d’Art Músic destaquen que aquest concert «té la intenció de divertir els assistents amb la varietat dels camps que s’aborden». Cal remarcar que les diversions que es practicaven al darrer terç del segle XVIII, aquelles que no suposaven un espectacle públic com poguera ser una Correguda de Bous, una vesprada de comèdies o un Ball de Torrent, «encara es troben per explorar i descriure al nostre àmbit local».

El programa recull música seriosa destinada en el seu origen a un públic refinat i altres géneres de diversió per a tot tipus de gent. S’ha de dir que el ciutadà benestant també gaudia de les diversions del poble. «Evidentment, el poble pla tampoc no deixava passar l’ocasió de divertir-se a la manera dels ciutadans acomodats sempre que trobava l’oportunitat», assenyalen.

És important recordar que les faules, en el millor esperit didàctic i pedagògic del génere servien de forma agradable de suport a sentències que s’aprofitaven per ensenyar els joves i fer reflexionar els adults, d’una forma tant lúdica i devertida. Eren xicotetes històries amb molt de suc per extraure’ls. Al concert es podran escoltar algunes faules de dos autors ben coneguts del segle XVIII com són Tomás Luís d’Iriarte (1750-1791) i de Félix Maria Samaniego (1745-1801), dos cares d’una mateixa moneda històricolitarària. Moltes obres d’aquestos autors van servir per donar suport a pol·lèmiques i rancúnies personals entre ells mateixos, portant així les seues diferències a un terreny refinat d’elegància il·lustrada.

Totes les àrees del concert tracten de complementar-se en el dibuix de la diversió entretinguda. Una ullada, en definitiva, «als anys set-cents, on l’esperit il·lustrat es trobava entre els nostres avantpassats i ningú sabia ben bé per on havia entrat», agreguen.

Quant a la música culta, suposa tot un esdeveniment mostrar tres peces en forma de concert, dividides en moviments, de compositors europeus coetanis: el mallorquí Antoni Lliteres, l’italià Buono Chiodi i un anònim de finals del segle, La plantilla instrumental requerida és la mateixa per a les tres obres, trompes, oboés, i la corda, una agrupació molt usual de la música espanyola d’aquell segle, «encara que nosaltres emprem flauta i oboè en compte de dos oboès. Una vegada més donem una perspectiva dels cent anys que musicalment ens ocupen», finalitzen.

Programa

– Obertura, d’Antoni Lliteres (1673-1747). Moviments: Allegro assai, Minuet, Vivo (edició original)

– Concerto grosso en Do major de Buono Chiodi (1728 -1783), mestre de capella de Santiago de Compostela des de 1770.

Moviments: allegro moderato, adagio i allegro còmode (edició a cura de Joam Trillo)

– Concert per a Baixó i orquestra, Anònim del segle XVIII, Catedral de Huesca. Moviments. Allegro, Romanze, Rondó (transcripció i estudi de Pere Ros)

– Danses en versió instrumental de Comes, Machado, Cárceres, i Torrejón y Velasco.

– Lectura de faules d’Iriarte i Samaniego

ELENC:

Elena Cucarella, violí

César Navarro, violí

Carmina Castillo, violí

Alba Castillo, violí

Irene López, violí

Carla Marzal, violí

Alberto Gómez, violí

Carolina Montalt, viola

Felip Badia, viola

Llúcia Ferrero, violoncel

Estefania Santamargarita, flauta

Ramón Pérez, oboè

Joan Ignasi López, trompa

Josep Antoni Alberola, trompa

Esteve Casanova, fagot

Víctor Manuel Torres, recitats

José Javier García, M. José Garrido i Diana Ferrero, postisses i pandero

Manel Garcia, director.