Al voltant de 300 persones es concentren a Xàtiva contra la LOMQE

La llei ressuscita elements, com les revàlides, que es donaven per desterrades en el sistema educatiu

Unes 300 persones es van concentrar ahir dijous a les portes de l’Ajuntament de Xàtiva amb el crit de paralitzar i dir NO a la LOMQE. Els col.lectius assintents que van llegir el manifest asseguren que aquesta llei educativa és una contrareforma basada en principis neoliberals que busca la mercantilització i privatització del sistema educatiu, conté elements que busquen el desmantellament de l’escola pública i la potenciació de l’escola privada pagada amb diners públics, convertint els centres públics en subsidiaris dels privats concertats.

Destaquen que la LOMQE afectarà negativament l’alumnat perquè el classificarà en funció del seu rendiment acadèmic (els centres podran triar una part de l’alumnat), legalitza la segregació per sexes, implanta itineraris en 4t d’ESO i revàlides durant tota l’escolarització. En aquest sentit, la llei ressuscita elements, com les revàlides, que es donaven per desterrades en el sistema educatiu.

A més, La LOMQE «classificarà també els centres i crearà centres gueto i centres d’elit, també en el sistema públic, perquè podran triar part de l’alumnat i del professorat en funció dels programes d’especialització curricular o els plans de millora que implanten». Segons els col.lectius assistents, aqueta llei també permet la publicació de rànquings que classifiquen els centres segons els resultats acadèmics. Les revàlides suposen, a més, la inaplicació a la pràctica del projecte educatiu del centre, perquè estarà obligat a preparar l’alumnat a aquestes proves externes al centre. «Elimina tot vestigi de gestió democràtica dels centres, ja que buida de capacitat de decisió els consells escolars, organismes de control i gestió de la comunitat educativa, per assignar aquesta capacitat de decisió en exclusiva a la direcció«, diuen.

Quant al professorat, perdrà drets i condicions laborals, perquè una part de la plantilla serà triada directament per la direcció del centre. El professorat estarà sotmés als designis de la direcció, «es potenciarà, per tant, l’amiguisme i el nepotisme i la docilitat del professorat, que es mirarà molt de qualsevol crítica en els claustres». Afegeixen que també reforça clarament la religió en l’ensenyament perquè ara, fins i tot, serà avaluable i computarà a efectes de promoció, beques, ajudes, etc.

Regula per primera vegada en una llei educativa les polítiques lingüístiques en l’ensenyament i de com s’han de distribuir les llengües per matèries. «Aquesta és una greu injerència de l’Estat en les competències autonòmiques i un greu atac a les llengües pròpies, que perdran drets adquirits», critiquen.

En definitiva, segons recalquen, la proposta de llei representa un greu atac al dret universal de l’educació, ja que incrementarà les desigualtats socials de l’alumnat i de la societat, posa fi a la gestió democràtica dels centres, modifica les condicions laborals del professorat, impulsa la privatització i la confessionalitat de l’educació i discrimina les llengües pròpies.

Per tot això, si s’aprova, el sindicat STEPV llançarà una campanya «per la insubmissió a l’aplicació en els centres perquè no s’hi implante la LOMQE».

Prèviament, STEPV proposa una mobilització a la comunitat educativa i a la societat valenciana en general per posar fre a la llei, que traslladarà a les plataformes per l’ensenyament públic i a la resta d’entitats compromeses amb un ensenyament públic, laic, integrador, de qualitat i en valencià.