Des de Xàtiva Unida s’ha anunciat la implantació d’un Pla d’ajudes municipals per assegurar l’accés a l’ensenyament de 0 a 3 anys. Així es planteja en el programa de la formació que està conformat per 100 propostes resultants d’un procés de participació en els diferents barris i entre els diferents sectors de la ciutat. De fet, aquesta proposta que és la número 44 del programa va estar debatuda en un taller on van participar diferents membres de la comunitat educativa de la ciutat el passat 20 de desembre.
Després d’analitzar la viabilitat d’aquest Pla Municipal s’ha considerat per part d’Amorós que “en els 4 anys de la pròxima legislatura, es podrà complementar la xarxa pública i concertada, i garantir la universalització i gratuïtat en l’escolarització de 0 a 3 anys. De fet, a les 54 places públiques de 2 a 3 anys creades fins ara se li sumarien un centenar de places congeniades (assumint per part del consistori el cost de la plaça que resta del bo infantil subvencionat per la Conselleria)”. Aquest Pla comptarà amb la consignació de 250.000 € del pressupost municipal per a la gratuïtat de totes les places de 2 a 3 anys de la ciutat, en les 5 escoles autoritzades per la Conselleria.
Amor Amorós, número 2 en la candidatura de Xàtiva Unida i actual regidora d’educació, ha indicat que “enfront de la idea d’una Escola Infantil Municipal localitzada en un barri proposem signar convenis amb totes les escoles infantils de Xàtiva autoritzades per Conselleria i cofinançar places gratuïtes repartides per tota la ciutat”. Amb aquesta proposta es reconeix la tasca educativa que aquestes escoles han estat fent en els últims 30 anys, ja que són centres molt professionalitzats, que ofereixen els estímuls educatius adequats a cada edat sempre baix els paràmetres d’innovació pedagògica i donen un marc d’estabilitat a les famílies. A més es dóna estabilitat laboral a un sector majoritàriament femení i guanyem en equitat. Està demostrat que quan abans s’escolaritze a un xiquet o xiqueta nascut en una família d’un context desfavorit, emocionalment inestable o culturalment pobre, abans es garanteix el seu èxit escolar. És per això també que es proposa la universalització de l’escolarització infantil 0-3.
Finalment des de Xàtiva Unida s’ha subratllat el valor de l’educació en aquesta etapa a l’hora d’impulsar una ciutat coeducadora perquè la interrelació entre la ciutat violeta i la ciutat educadora done pas a un nou concepte de ciutat molt més humana i igualitària. Baix aquest adjectiu es busca una ciutat que garantisca l’equitat, la igualtat d’oportunitats i l’atenció a la diversitat. L’escola en aquesta primera etapa, obre tot un nou món i afavoreix el desenvolupament cognitiu dels xiquets i xiquetes i també resulta un recurs molt important per a les famílies en la corresponsabilitat de la tasca educadora. A més cobreix la necessitat de la conciliació laboral i familiar, que continua incidint especialment en la vida laboral de moltes dones.