L’Ajuntament de Xàtiva ha presentat la programació d’actes amb motiu del 9 d’Octubre, una agenda que s’allargarà fins al 17 d’octubre i que inclourà propostes musicals, culturals, esportives i institucionals.
El regidor de Cultura, Alfred Boluda, ha destacat que «hem preparat un seguit d’actes per commemorar aquesta data que van des del foment de la lectura en valencià, passant per diferents concerts fins a una partida de pilota valenciana. I com no, també celebrarem l’acte institucional que tindrà lloc, com és habitual, a la porta de l’Aljama, a l’ermita de Sant Josep».
La programació començarà el diumenge 5 d’octubre, amb el concert de la Colla La Vella de la Societat Musical La Primitiva Setabense a les 11.00 h a la plaça de la Trinitat. A continuació, a les 12.00 h, el carrer de Ramírez Cameno acollirà una partida de pilota valenciana en modalitat de raspall, organitzada per la Federació de Pilota Valenciana, amb la participació de jugadors de primer nivell: Vicent B., Bossio i Rafa S. front a Marín, Javier i Rosen.
El dimarts 7 d’octubre, a les 19.30 h, el Museu de Belles Arts – Casa de l’Ensenyança inaugurarà l’exposició “La veu a la mà”, de l’artista Maria del Mar Bonet, una mostra pictòrica que romandrà oberta al públic durant les pròximes setmanes.
L’endemà, dimecres 8 d’octubre, la jornada començarà amb el lliurament dels premis del 35é concurs de narrativa i poesia breu 9 d’Octubre, a les 10.45 h a l’Albereda de Jaume I, en una cita dedicada a la literatura i al valencià. Ja a la nit, a les 20.30 h, el Gran Teatre de Xàtiva oferirà el concert commemoratiu del 9 d’Octubre a càrrec de la Societat Musical La Nova de Xàtiva. Les entrades, gratuïtes i numerades, es podran arreplegar a la taquilla el 7 d’octubre, de 12.00 a 14.00 h i de 17.00 a 19.00 h.
El dijous 9 d’octubre, a les 12.00 h, se celebrarà a la porta de l’Aljama de l’ermita de Sant Josep l’acte institucional del 9 d’Octubre, amb el tradicional lliurament dels Premis 9 d’Octubre.
Enguany, els guardonats són:
- Deneb Sabater, productora d’efectes visuals i especialista d’animació, reconeguda amb un premi Emmy.
- Manuel Hernández, metge i fundador de la Unitat d’Hospitalització a Domicili (UHD).
- La Societat Protectora d’Animals de Xàtiva (SPAX), que compleix 40 anys dedicats a la protecció i benestar animal.
La celebració conclourà el divendres 17 d’octubre, amb el concert de música folk mediterrània “Fines herbes, mel i romer”, el nou treball de Miquel Pérez i Maria Moreno, que es podrà gaudir al pati de la Casa de Cultura a les 20.00 h. Les entrades estaran disponibles a partir de l’1 d’octubre a través de la web granteatre.com. L’aforament és reduït i les entrades, limitades.
Campanya “Llig en valencià”
Dins la programació també s’inclou la campanya “Llig en valencià”, que tindrà lloc de l’1 al 15 d’octubre amb l’objectiu de fomentar la lectura en la llengua pròpia i el consum literari en el comerç local.
Per aconseguir la popular samarreta de “Felip V cap per avall”, cal comprar un llibre en valencià a les llibreries La Costera, Xàtiva o La Tenda de l’Estudiant, guardar el tiquet i canviar-lo per la samarreta a la Casa de Cultura. Durant la campanya, hi haurà un 5% de descompte en tots els llibres en valencià.













