Javier Mariscal: “Xàtiva és una ciutat que sempre et toca la fibra i que té molta identitat”
El reconegut artista plàstic valencià Javier Mariscal ha inaugurat la nova sala de premsa de l’Ajuntament de Xàtiva per presentar el disseny del cartell de la Fira 2016. Per a l’alcalde Roger Cerdà, es tracta de una jornada especial pel doble motiu d’aquesta presentació i per la presència d’un dels millors dissenyadors del panorama artístic actual.
Cerdà ha explicat que escollir a Mariscal com a autor del cartell suposa “continuar amb la línia recuperada en 2015 d’ampliar la col·lecció d’art del Museu de Belles Arts amb firmes importants i valencianes, com ara Valdes, Armengol, Boix, Mompó, Heras, Toni Miró, o Genovés”. L’alcalde considera que amb l’aposta per Javier Mariscal “augmentem la nòmina de dissenyadors multidisciplinars, amb firmes de prestigi i també connectem amb la tradició dels anys 30 del segle XX on ja s’encomanava el cartell de Fira a dissenyadors de la talla de Mongrell, Soler, Pons o fins i tot un jove Renau”.
El primer edil ha qualificat la col·lecció d’art gràfic del museu com a un referent, fins al punt que “si haguérem hagut de pagar cada original a preu de mercat la despesa haguera estat inassumible”. Sobre la creació de Mariscal per a la Fira 2016, Cerdà ha citat a Josep Renau: “ja deia Renau que «un cartel tiene que ser un grito en cada esquina». És per això que veiem encertat el motiu escollit, molt popular i que estranyament mai havia estat motiu del cartell de la Fira. La paleta cromàtica ha estat molt ben resolta per tal que destaque entre les milers d’imatges que observem cada dia. Amb un cop de vista s’identifica la ciutat i el que s’anuncia”.
Per la seua banda, Javier Mariscal s’ha mostrat “molt content i orgullós d’haver tingut l’ocasió de realitzar aquest cartell per a la ciutat. Xàtiva és una ciutat que sempre et toca la fibra i que té molta identitat”. El dissenyador ha comentat que s’ha sentit molt lliure a l’hora de plasmar la seua obra per a la Fira.
Per a Mariscal la imatge de Felip Vè cap per avall simbolitza una fita identitària: “aquesta rabieta tan simpàtica de girar el quadre, aquesta lluita de David contra Goliat ha esdevingut un símbol de rebel·lia”. L’artista confessa que ha volgut dur a terme una versió molt simple del famós quadre d’Amorós que produïsca una ràpida identificació i que oferisca connotacions culturals.