L’empresa Palomatic, situada en el polígon de Xara d’Algemesí, s’enfronta a un dels moments més crítics de la seua història després de les devastadores inundacions provocades pel desbordament del riu Magre el passat octubre. Reconeguda com l’única fàbrica a Espanya dedicada a la producció de pals d’alumini per a pals de fregar i graneres, la companyia ha patit greus danys en les seues instal·lacions just en un moment en què la demanda dels seus productes era més alta que mai, a causa dels treballs de neteja en les localitats afectades per la DANA.
Les tres naus de Palomatic van quedar negades per l’aigua, que va aconseguir fins a 80 centímetres d’altura en les zones més afectades, danyant maquinària clau per a la seua producció. “L’aigua ens va agafar tota la maquinària, inclosa la que fabricava els tubs d’alumini, el nostre avantatge competitiu enfront dels productes xinesos”, explica Sergio Girbés, director comercial de l’empresa.
L’impacte va ser tal que la producció va quedar paralitzada durant un mes complet. En eixe temps, Palomatic va recórrer a l’estoc disponible, fins i tot malgrat que alguns productes estaven parcialment afectats pel fang, per a atendre la demanda urgent de ferramentes de neteja. A més, l’empresa va cedir una de les seues naus a l’Ajuntament d’Algemesí per a emmagatzemar ajuda humanitària destinada als damnificats per la DANA.
Per a reprendre l’activitat, Palomatic s’ha vist obligada a externalitzar part de la seua producció, la qual cosa ha incrementat el preu dels seus productes. Este sobrecost ha portat a molts clients a optar per alternatives més econòmiques, principalment importacions de ferro procedents de la Xina. “Els nostres clients són principalment empreses de neteja i xicotets comerços. Però, en pujar el preu, hem perdut comandes importants”, lamenta María Albert, gerent de l’empresa.
Davant esta situació, la directiva ha llançat una crida tant a empreses com a consumidors particulars perquè prioritzen els productes fabricats localment. “La diferència de preu és mínima, a penes uns 20 cèntims, però triar el nostre producte no sols ens ajuda a nosaltres, sinó a tot el teixit empresarial espanyol”, assegura Albert.