Clínica dental Pablo Fos

Xativa sostenible

L’Ajuntament de l’Alcúdia de Crespins ha tirat endavant la proposta per modificar l’Ordenança Fiscal de la taxa de recollida de residus sòlids urbans, una adaptació que l’equip de govern justifica per l’actualització de costos i l’adequació a la Llei 7/2022 d’economia circular. El document oficial fixa 49,35 € per habitatge, manté el repartiment 85 % llars / 15 % activitats econòmiques i incorpora una actualització anual per l’IPC a partir de l’1 de gener de 2026.

Segons la Proposta de l’Alcaldia signada el 27 d’octubre, l’informe tècnic-econòmic del 22 d’octubre quantifica el cost del servei en 143.780,77 €, amb un estudi de contracte que eleva la recollida a 143.383,08 €, i descompta 11.995,66 € d’ingressos per la venda de materials. A més, s’estableixen quotes específiques per a comerços i serveis (de 74 € en establiments comercials fins a 255 € en supermercats).

L’ordenança revisada preveu bonificacions del 25 % sobre la quota domiciliària en llars amb risc d’exclusió social, discapacitat a partir del 34 % o malalties rares taxativament relacionades al text. El govern defensa que el canvi dona compliment al mandat de la Llei 7/2022 d’establir una taxa específica, diferenciada i no deficitària i recorda el procediment d’informació pública previ a l’aprovació definitiva.

L’expedient també explicita que no es va publicar consulta pública prèvia a l’empara de l’article 133.1 de la Llei 39/2015 —al·legant que la modificació “no té un impacte significatiu” i regula aspectes parcials—, si bé recorda que el ple del 27 de març ja va aprovar inicialment una versió que es va exposar al BOP i es va replantejar després de rebre al·legacions. La nova redacció entrarà en vigor l’1 de gener de 2026.

Crítiques de l’oposició: impacte, transparència i model tarifari

El grup municipal de Compromís ha rebutjat la modificació i parla d’una “pujada d’impostos injusta” aprovada “sense transparència ni participació ciutadana”. “L’Ajuntament ha aprovat una taxa que afecta totes les famílies i negocis sense donar informació clara sobre el cost real del servei ni escoltar la ciutadania”, afirma el portaveu Pepe Garrigós i Gallego. També censuren que la memòria mantinga criteris d’ara fa més d’una dècada i no incorpore paràmetres socials amplis (renda, famílies nombroses o monoparentals, pensionistes).

Els arguments registrats per l’oposició apunten a una manca de participació real (per l’omissió de la consulta pública), a insuficiències en la documentació tècnica —com el desglossament del nou contracte i comparatives amb municipis de l’entorn— i a l’aplicació d’una quota uniforme que no considera nombre d’habitants, grandària de l’habitatge ni nivells de reciclatge, malgrat que la Llei 7/2022 empeny cap al pagament per generació.

“Tothom paga el mateix, recicles o no, visques sol o sigueu cinc a casa. Això és un model antiquat i injust”, assenyalen, reclamant un calendari i incentius per avançar cap a tarifes vinculades al comportament ambiental i una memòria econòmica transparent que permeta comprovar el principi d’equivalència (que la taxa no supere el cost real del servei).

El debat de fons: cap a un sistema de “qui més genera, més paga”

Mentre l’equip de govern remarca que la reforma assegura la cobertura del cost i alineació legal, les al·legacions insistixen que el municipi “arriba tard” a la diferenciació tarifària i que caldria explorar alternatives: incentius al compostatge o a la separació selectiva, revisió del repartiment 85/15 i mecanismes progressius vinculats a renda o ús. El repte és conciliar estabilitat financera i justícia social i ambiental amb un desplegament gradual del pagament per generació.

 

WhatsApp Portal de Xàtiva