El castell tanca l’any amb un increment del 11% en el número de visites mentre que el vídeo promocional ha estat vist 4.059 vegades en una setmana
Ahir matí, l’alcalde Roger Cerdà, i la regidora de Turisme, Mariola Sanchis han comparegut davant la premsa per avaluar els resultats de la participació de Xàtiva a la Fira Internacional de Turisme, Fitur 2017. Cerdà ha fet un detallat repàs de l’agenda de contactes duta a terme durant els dies en què el certamen ha estat dedicat als professionals del sector turístic. Per la seua banda, la regidora Sanchis ha donat les dades estadístiques corresponents tant a les visites al castell, com a la web d’informació turística de la ciutat i a les visualitzacions del vídeo de promoció turística editat amb motiu de Fitur.
L’alcalde ha valorat com a “molt profitosa la nostra participació a Fitur. No hem fet altra cosa que treballar. La tasca de promoció dels valors turístics de Xàtiva ha estat intensa, però és molt important dur-la a terme perquè és un dels grans reptes de futur per a l’economia local i per a la creació de llocs de treball. A Fitur hem anat a treballar i no a passejar-nos” ha conclòs Cerdà.
En el transcurs de la seua intervenció, l’alcalde ha anunciat que el departament de Turisme treballa en la posada en marxa d’un abonament únic per a visitar les principals atraccions turístiques de Xàtiva: el castell, els dos museus, el tren turístic i fins i tot la Seu. El preu del tiquet únic que s’estima inicialment rondaria els 6 euros.
La guia de restaurants de la web desperta l’interès dels internautes
Uns 55.000 usuaris han visitat la web de Xàtiva Turisme durant l’any 2016. En conjunt els usuaris han consultat 414.764 pàgines del portal de turisme de la ciutat. El 74% dels visitants, prop de 3 de cada 4, han arribat a xativaturisme.com per primera vegada, la qual cosa demostra que la nova web s’ha consolidat com a primera porta d’accés a la ciutat.
Una de les estadístiques de l’any més interessants fa referència a la ‘qualitat’ de les visites, més que a la ‘quantitat’. En efecte per cada sessió, el període durant el qual el visitant interactua amb la web, es consulten una mitjana de 5,6 pàgines. Això fa que la durada mitjana per sessió siga de tres minuts; és a dir, els internautes s’interessen molt pels diversos continguts proposats, que capten la seua atenció durant una bona estona.
El recorregut de tot un any permet una certa perspectiva, a l’hora d’analitzar les estadístiques de la web. A banda de la portada, el Castell de Xàtiva i Xàtiva Monumental es consoliden com les pàgines més visitades. Però en tercer lloc ja apareix la guia de restaurants; els visitants s’interessen per on i què menjar, una vegada programada la visita a la ciutat. Durant tot l’any la web de Xàtiva Turisme s’ha anat actualitzant amb notícies d’actualitat d’interès turístic i nous continguts, per tal de mantindre l’interès dels visitants. Des de l’estrena del portal s’han incorporat noves propostes dedicades a la Xàtiva antiga, les Falles, la Setmana Santa xativina i el Betlem monumental. Aquesta atracció nadalenca agafa força com a un dels atractius turístics de la ciutat en temporada d’hivern. Durant el mes de desembre, una part significativa de les vistes arribaren a la web de Xàtiva Turisme després d’haver cercat a Google informació sobre el Betlem.
Pel que fa a la procedència de les visites, cal destacar en primer lloc els usuaris valencians, seguits de la resta d’Espanya, Anglaterra i Rússia. Per últim cal destacar que el 50% de les visites a la web s’han fet des de dispositius mòbils, tablets o smartphones. Açò indica la tendència actual d’internet i es va tindre en compte a l’hora d’elaborar la web, que està feta amb disseny completament responsive que s’adapta de manera òptima a la mida de cada pantalla.
Intensa agenda de contactes a Fitur
L’alcalde ha agraït el treball dels tècnics municipals i la col·laboració del president de la Federació Hotelera de la Comunitat Valenciana, el xativí Luis Martí, “qui ens ha obert moltes portes”, segons comenta Cerdà. L’alcalde ha donat compte de la sèrie de contactes establerts en el marc de Fitur. A banda de les visites d’autoritats a l’estand de Xàtiva, encapçalades pel president Puig, la vicepresidenta Oltra i el president de la Diputació de València, Jorge Rodríguez, Cerdà ha comentat la concessió a Xàtiva d’una distinció pel seu compromís amb la qualitat turística, lliurat per Matilde Asián, secretària d’Estat de Turisme, diploma que enguany només han obtés 3 ciutats en la Comunitat Valenciana.
També ha fet especial menció a la presentació del cartell del XX Festival Internacional Nits al Castell, “primera vegada que es presenta en Fitur en vint anys, la qual cosa entenem necessària per ser un element important de promoció turística de la ciutat”, segons l’alcalde. Així mateix, Cerdà ha recordat la presentació de la Ruta dels Borja, del vídeo promocional realitzat per Tacto Films i Edu Francés, que ha rebut 4.059 visualitzacions en una setmana o el show cooking on els responsables d’El Poblet ensenyaren al públic com cuinar una monjàvena.
En quant a les entrevistes amb professionals del sector, l’alcalde ha citat contactes amb empresaris hotelers de Gandia per tal que s’organitzen visites a la nostra ciutat des de la capital de la Safor, així com amb empreses especialitzades en gestió d’establiments hotelers i recerca d’inversors, com ara Planet Hotels, i amb Calipso Tours, una de les navilieres que organitza creuers amb parada a València. La delegació de Xàtiva també va mantenir reunions de treball amb representants de webs de viatges (Minube, Tripadvisor, Viajar con niños o Rumbo), agències especialitzades en marketing turístic (Promotourist, RV Edipress o Guia Temps, de turisme d’interior) o touroperadors i plataformes dedicades al transport de turistes (Viajes Globus, Movelia, etc).
75.913 persones visiten el castell en 2016
D’altra banda, la regidora de Turisme, Mariola Sanchis, ha aprofitat la roda de premsa de valoració de la participació de Xàtiva a Fitur per oferir les dades de l’estadística de visites al castell. En 2016, un total de 75.913 turistes visitaren la fortalesa, 7.590 persones més que en 2015, el que suposa un increment de l’11%. Aquestes dades han estat valorades positivament per la regidora, qui ha comentat irònicament que “alguna cosa estarem fent bé”. La major quantitat de visitants prové de la Comunitat Valenciana. Els segueix el públic procedent de Madrid i Catalunya. Pel que fa a l’apartat internacional, l’origen dels turistes és molt divers, però destaquen pel seu número els visitants provinents de França, Regne Unit, Rússia i Xina.