El conseller de Medi Ambient, Infraestructures i Territori, Vicente Martínez Mus, ha remarcat l’aposta de la Generalitat per la col·laboració publicoprivada amb l’objectiu de monitorar i digitalitzar les depuradores de la Comunitat Valenciana.
En aquests termes s’ha pronunciat durant una visita a la multinacional tecnològica valenciana Inelcom, amb seu a Xàtiva, on ha explicat que «la iniciativa desenrotllada per l’empresa permetrà digitalitzar les 467 estacions depuradores mitjançant la instal·lació de sensors en punts d’abocament, sobreeixidors i tancs de tempesta». Segons el conseller, l’objectiu és «tindre un control en temps real de la qualitat de l’aigua, reforçant la sostenibilitat i la transparència en la gestió pública».
Martínez Mus ha estat acompanyat pel secretari autonòmic de Medi Ambient i Territori, Raúl Mérida, el secretari autonòmic d’Infraestructures i Transports, Javier Sendra, i el director general de Qualitat i Educació Ambiental, Jorge Blanco. L’actuació, adjudicada a la UTE formada per Inelcom Technology SL i Adasa Sistemas SAU, suposa una inversió de 6,6 milions d’euros.
El conseller ha destacat que aquest projecte «garantirà una resposta ràpida davant possibles incidències, així com permetrà adaptar les depuradores a les futures normatives europees en matèria de gestió i control de les aigües». Amb la instal·lació d’aquests sensors avançats, no sols es millora la qualitat de l’aigua tractada, sinó que «també es proporcionen dades, en temps real, a les administracions i a la ciutadania per a facilitar la presa de decisions».
Martínez Mus ha mostrat la seua satisfacció per «constatar que hi ha empreses com esta que són bandera de la Comunitat en el món per la seua bona faena i competitivitat».
El projecte forma part del PERTE de digitalització de l’aigua, finançat amb fons europeus Next Generation, que busca optimitzar el cicle integral de l’aigua i fomentar la reutilització en els municipis.
Per la seua banda, el CEO d’Inelcom, Javier Quilis, ha ressaltat que «en un moment mundial tan convuls i amb tanta incertesa és vital cuidar i donar suport a la indústria local, per a avançar cap a una sobirania espanyola i europea que reduïsca la dependència de tercers». També ha defensat la necessitat de preservar i potenciar el talent d’alt valor de la Comunitat Valenciana, especialment amb la irrupció de la intel·ligència artificial.
Durant la visita, el conseller ha conegut de primera mà el nou sistema de monitoratge d’aigües en temps real desenvolupat per la companyia, i ha mostrat la seua predisposició a estudiar la seua incorporació a la gestió autonòmica.
Inelcom, fundada fa 45 anys per Vicente Quilis, compta actualment amb més de 2.200 empleats repartits entre Espanya, Alemanya i diversos països d’Amèrica Llatina. L’empresa fabrica a Xàtiva els seus propis circuits electrònics i ofereix solucions tecnològiques en àmbits com les telecomunicacions, l’energia, el medi ambient, l’agrotecnologia o la indústria. Des de la seua seu xativina, impulsa projectes d’innovació i sostenibilitat reconeguts a escala internacional.
















