- La Diputació premia a huit centres educatius per la seua aportació en la recuperació de la memòria històrica
- El col·legi La Concepció d’Ontinyent i el Sagrado Corazón de Quart i els instituts Hoya de Buñol, Lluis Simarro de Xàtiva, Dr. Faustí Barberá d’Alaquàs, El Quint de Riba-roja, Guadassuar i Jordi de Sant Jordi de València reben els premis ‘La memòria en l’educació’
- El president Gaspar i el diputat de Memòria Històrica, Ramiro Rivera, coincidixen que la memòria és “un acte de dignitat al qual tothom té dret”
La delegació de Memòria Històrica de la Diputació de València ha entregat els premis ‘La memòria en l’educació’ pertanyents a 2021 i 2020, l’edició dels quals no va poder celebrar-se a causa de la pandèmia. Un total de sis instituts i dos col·legis de la província han vist reconeguda la seua implicació en l’estudi i la recuperació de la memòria històrica valenciana.
En l’edició de 2020 van resultar premiats els IES Hoya de Buñol, Lluis Simarro de Xàtiva, Dr. Faustí Barberà d’Alaquàs i El Quint de Riba-roja de Túria. En la present edició, el reconeixement de la corporació provincial ha sigut per al col·legi La Concepció d’Ontinyent, el col·legi Sagrado Corazón de Quart de Poblet i els instituts Guadassuar i Jordi de Sant Jordi de València. Tots ells han sigut guardonats en l’acte que va tindre lloc en la vesprada del dimarts a la Sala Alfons el Magnànim de la Beneficència, en presència del president de la Diputació, Toni Gaspar, el diputat de Memòria Històrica, Ramiro Rivera, la directora general d’Innovació Educativa del Consell, Reis Gallego, i la diputada d’Igualtat, Eli García.
Els premis ‘La memòria en l’educació’, que formen part del programa ‘La memòria a l’escola’ de la delegació de Memòria Històrica de la Diputació, pretenen incentivar “el treball dels centres educatius en este àmbit històric que, a través del coneixement dels fets esdevinguts en terres valencianes durant la guerra i la postguerra, tracta de retornar la dignitat a les víctimes i els familiars de qualsevol dels bàndols”, explica el responsable provincial Ramiro Rivera.
Per part seua, el president Gaspar va coincidir amb Rivera en la importància de “no oblidar allò que no vam fer bé com a societat perquè no torne a repetir-se”, d’ací la importància de recuperar estos fragments de la nostra història recent per a donar-los a conéixer en l’àmbit escolar. Per a Toni Gaspar, “la memòria és un acte de dignitat al qual tothom té dret”.
Els treballs premiats en 2021
Entre els fragments de la nostra història als quals feia referència el president Gaspar es troba la Guerra Civil i la Postguerra, però també l’Holocaust i altres episodis viscuts i patits per valencianes i valencians que els centres educatius recuperen per a transmetre els valors democràtics de tolerància i convivència que impedisquen que tornen a repetir-se, al mateix temps que es dignifica el record de les víctimes.
L’anarquisme i la lluita social des de 1936 fins a l’actualitat és el projecte premiat de l’IES Jordi de Sant Jordi, on consideren que la memòria democràtica és “part integral d’una educació global, participativa, crítica i compromesa amb els valors de justícia social i igualtat”. Una idea que compartixen en l’IES Guadassuar, que ha estudiat l’Holocaust des del punt de vista de la defensa dels drets humans amb l’objectiu que “Auschwitz no es repetisca”.
El projecte del col·legi Sagrado Corazón de Quart de Poblet porta per títol ‘Lliçons dels nostres iaios’ i consistix en l’edició d’un llibre que recopila històries de persones del municipi que van viure la Guerra Civil espanyola, les diferents etapes del franquisme i la Transició perquè els alumnes de quart d’ESO comprenguen millor estos períodes històrics. L’últim dels centres premiats enguany és el col·legi La Concepció d’Ontinyent, que amb el seu projecte ‘Fem memòria’ ha recuperat la història de l’Hospital Militar Internacional, que entre abril i maig de 1937, en plena guerra, va ocupar les instal·lacions del que hui és el col·legi.
Edició 2020
Altres quatre centres, en este cas instituts, han sigut reconeguts en l’acte de la Beneficència per la seua contribució a la recuperació de la memòria històrica durant l’any passat. A Alaquàs, el projecte ‘La memòria dels dits’ de l’IES Dr. Faustí Barberá ha sigut premiat per les seues narratives actuals sobre la postguerra i la repressió franquista. La mateixa temàtica, ‘Repressió i exili: camins trobats’, li ha valgut el premi a l’IES L’Hoya de Buñol, que pretén “crear una ruta democràtica intercomarcal que servisca d’homenatge a les víctimes d’estos anys foscos i a les persones de municipis com Cortes de Pallás, Dos Aguas, Yátova, Macastre, Siete Aguas, Alborache, Chiva i Buñol que han relatat les seues vivències als alumnes”.
‘La memòria a l’escola’ és el projecte de l’IES El Quint de Riba-roja, que tracta de cridar “a les coses pel seu nom”, en referència a termes com a exili, repressió, restitució, holocaust, comunisme, dictadura o feixisme, i que ha tractat de tornar al passat del poble a través d’entrevistes a familiars, professors i veïns de Riba-roja. La iniciativa ha implicat les famílies dels alumnes i ha arribat a tots els nivells de Secundària del centre.
Finalment, els xativins deportats a Mathausen són el fil conductor del projecte sobre exili i deportació republicana posat en marxa pel IES Lluis Simarro de Xàtiva. L’objectiu final de l’institut de La Costera no és un altre que crear una xarxa a nivell local integrada per centres educatius, entitats i municipis per a educar en la prevenció del feixisme des de la memòria històrica.