La Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat recupera a partir del dia 16 de juny la línia de transport públic de persones per carretera entre les localitats de Castelló de la Ribera i Xàtiva, que havia deixat de prestar-se pel venciment del contracte, a més d’haver-se vist afectada per les restriccions que s’han anat imposant en compliment del Reial decret 463/2020, de 14 de març, que declara l’estat d’alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 i successives resolucions que ha anat publicant aquesta Conselleria.
D’altra banda, l’empresa La Antellense d’Autobusos SL, operadora de la concessió CVV-216 Sumacàrcer-Xàtiva, el termini de la qual va finalitzar el 5 de març de 2012 i la gestió del qual es troba prolongada per Resolució del director general de Transport i Logística de data 4 de març de 2013, havia manifestat la seua disposició a renunciar a l’explotació d’aquest servei públic.
Per tot això «s’ha produït una reordenació de línies interurbanes, incardinada en el marc de mesures de caràcter provisional que la Conselleria està adoptant per a millorar els actuals serveis de transport, fins que es produïsca la completa modernització de l’actual xarxa de transport de viatgers per carretera mitjançant la implantació d’un nou mapa concessional que garantisca l’exercici del dret a lliure mobilitat de tots els ciutadans», ha informat el conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, Arcadi España.
Castelló de la Ribera-Xàtiva
La mesura que es posa en marxa permet oferir un servei de dilluns a divendres laborals amb una expedició d’anada al matí, a les 8.21 hores, des de Castelló de la Ribera i una altra de tornada, a les 13.00 hores, des de Xàtiva, que podria veure augmentada la seua freqüència en un futur pròxim en funció de l’evolució de la demanda. La resta de municipis (Antella, Gavarda, etc.) mantenen el seu nivell de servei.
La Llosa de Ranes-Xàtiva
El trànsit entre La Llosa de Ranes i Xàtiva, que abans prestava la pròpia Antellense d’Autobusos, amb 1 expedició diària, passarà a prestar-la l’empresa TOGSA.
La reordenació d’aquest servei de transport de viatgers per carretera entre Antella i Xàtiva suposarà una obligació de servei per a la Generalitat de 37.000 euros anuals fins que es liciten les noves concessions de servei públic que donaran servei a l’àrea funcional de transport de la Ribera Alta i La Costera, comunicant els municipis del sud de la Ribera que guarden una forta relació amb Xàtiva, amb aquesta ciutat i amb l’Hospital Lluís Alcanyís, del qual depenen.
Nou mapa concessional
El nou mapa concessional es configura entorn de 39 noves concessions de transport públic, 8 a la província de Castelló, 15 a la província de València i 14 a la província d’Alacant, juntament amb 2 concessions de caràcter interprovincial, amb l’objectiu principal de millorar la qualitat en la prestació del servei.
En el cas de l’àrea funcional de transport de la Ribera Alta i La Costera, el nou mapa concessional contempla la creació de la concessió CV-112 Xàtiva *Nord, que proporcionarà una major competitivitat al transport, i que contempla solucions com el transport a la demanda per a facilitar la connexió dels municipis de menor entitat amb els principals nuclis poblacionals de referència.
731.000 euros en contractes d’emergència
Amb la finalitat de garantir el servei de transport públic per carretera entre els municipis de la Comunitat Valenciana que demanden aquest servei, i fins que es finalitze el procés de contractació dels projectes del nou mapa concessional, la Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat ha formalitzat, fins hui, 16 contractes d’emergència, amb una aportació de la Generalitat de 731.000 euros anuals.
Aquesta pràctica de la Generalitat va en la línia de proveir servei de transport a l»Espanya buidada’, de manera que s’aconseguisquen uns mínims de connectivitat en tots els municipis de la Comunitat Valenciana.