Clínica dental Pablo Fos

WhatsApp

FACUA-Consumidors en Acció ha denunciat a cinc cadenes de supermercats i hipermercats per limitar als consumidors el nombre d’unitats d’oli de gira-sol que poden adquirir en cada compra. Els establiments són DIA, Mercadona, MAS, El Jamón i Hiperdino, que han sigut denunciats davant les autoritats competents en matèria de comerç de diferents comunitats autònomes, entre elles les de les seus socials centrals de les cadenes.

Així, les denúncies contra El Jamón i MAS han sigut presentades davant la Direcció General de Comerç d’Andalusia -en operar exclusivament en aquesta comunitat-, mentre que la referent a la canària Hiperdino l’ha rebuda la Direcció General de Comerç i Consum de les Illes Canàries.

Per part seua, DIA i Mercadona han sigut denunciades davant la Direcció General de Comerç i Consum de la Comunitat de Madrid, davant la Direcció General de Comerç de la Generalitat de Catalunya i també davant l’autoritat de comerç andalusa. Mercadona, a més, ha sigut denunciada igualment davant el Servei Territorial de Comerç i Consum de la Comunitat Valenciana, en tindre allí la seua seu social.

L’associació ha pogut comprovar que les cinc empreses han col·locat missatges en els quals avisen als seus clients d’aquesta limitació. «La venda d’oli de gira-sol es limita a 3 unitats d’un litre o una garrafa de 5 litres per client i dia«, adverteixen cartells col·locats en DIA. «Màxim 5 L per client«, diuen els de Mercadona. «Limitem la venda d’oli de gira-sol i llavors. Màxim 5 litres per client i dia«, indiquen en MAS, la cadena andalusa del grup IFA.

Per part seua, la també andalusa El Jamón assenyala que «la compra d’aquest producte està limitada a 5 unitats d’1 litre per client i dia«, mentre que en la canària Hiperdino pot llegir-se que «es limita la compra per client i dia a un màxim d’1 u. x 5 l o 2 u. x la resta de formats«.

L’associació ha detectat, a més, que en els últims dies s’està veient una alça desproporcionada dels preus d’aquest producte en diferents cadenes. FACUA ha registrat imports de fins a 2,98 euros el litre en l’establiment que embene el producte a major preu.

Què diu la llei

En aquest sentit, l’article 9.2 de la Llei 7/1996, de 15 de gener, d’Ordenació del Comerç Minorista, estableix que «els comerciants no podran limitar la quantitat d’articles que poden ser adquirits per cada comprador ni establir preus més elevats o suprimir reduccions o incentius per a les compres que superen un determinat volum. En el cas que, en un establiment obert al públic, no es disposara d’existències suficients per a cobrir la demanda, s’atendrà la prioritat temporal en la sol·licitud«.

A més, l’article 63 de la citada llei recull com a labor de les administracions públiques comprovar «el compliment del que es disposa» en la legislació, per a «la fi de la qual podran desenvolupar les actuacions inspectores precises» i podran «sancionar les infraccions comeses«. La competència sancionadora, segons indica la norma, correspon a les comunitats autònomes.

Per això, FACUA insta les diferents autoritats de protecció autonòmiques que realitzen els esbrinaments que siguen oportunes en el seu àmbit territorial i inicien els corresponents expedients sancionadors.

WhatsApp Portal de Xàtiva