Com alcalde, com està vivint el confinament de la ciutat a conseqüència de la pandèmia de coronavirus? Com ha afectat aquesta situació a la gestió diària de l’Ajuntament?
Vivim una excepcionalitat que no havíem experimentat fins ara. Estem vivint-ho amb una constant ocupació i prioritzant actuacions sobre els col·lectius més sensibles. A l’Ajuntament hem desenvolupat un sistema de treball telemàtic que permet que els serveis municipals estiguen coberts. En aquells casos en què es requereix la presència física del treballador municipal, hem organitzat torns de treball de manera que sempre hi haja un equip de reserva per a que no pare el servei si es produïren contagis.
Com es va enfrontar a la gestió d’una situació tan inesperada com desconeguda? Quines van ser les prioritats en el primer moment?
Des del primer moment, establírem una comissió de seguiment del COVID-19 a Xàtiva, de la que formen part els coordinadors de les àrees municipals, representants de salut pública, forces de seguretat i tècnics municipals.
La principal prioritat és salvaguardar la salut de la població i, de manera especial la població de risc. Per això es fa la desinfecció diària de les zones sensibles de la ciutat i estem treballant també a diari en la provisió i distribució d’equips de protecció a sanitaris, residències, policies, comerços, etc.
Després, l’atenció a les persones majors confinades, amb l’assistència de l’Ajuntament per mitjà del telèfon 96 228 98 16, per a ajudar-los a comprar el menjar, els medicaments o en qüestions d’higiene personal.
A partir de dilluns entrarà en funcionament d’un nou servei, com és el programa de respir familiar per a persones que no poden atendre els seus fills perquè tenen que treballar en serveis declarats com a essencials, a través del correu respirfamiliar@xativa.es i del telèfon 96 228 98 16, en aquest últim cas de 15 a 19 hores.
I també està funcionant una finestreta única per a recollir consultes i informar sobre ajudes econòmiques per a treballadors i autònoms afectats per la situació de pandèmia, a través del telèfon 96 228 98 08 i del correu lloguercovid@xativa.es
A nivell autonòmic s’han aprovat una sèrie d’ajudes als autònoms i PYMES. L’Ajuntament té pensat donar altre tipus d’ajudes o iniciatives per ajudar a fer front a aquesta situació?
L’Ajuntament ha llançat un pla de xoc contra els efectes del COVID-19 a la nostra ciutat que contempla un total de 10 mesures de caire social i econòmiques, com ara posar en marxa ajudes per al lloguer de l’habitatge habitual per als treballadors i autònoms que acrediten que els seus ingressos s’han reduït com a conseqüència del decret d’estat d’alarma o congelar el cobrament dels impostos i taxes municipals fins l’alçament de l’estat d’alarma. Aquesta mesura afecta als impostos i taxes que actualment estan en període voluntari de pagament: aigua, impost de circulació, recollida de fem i guals. Aquestos són només dos exemples de les 10 mesures del pla de xoc.
El grup més gran de risc és la gent de la tercera edat… Quines mesures hi ha posat l’ajuntament per a minimitzar el risc de contagi en aquestes persones?
Des del primer moment vam tindre una especial atenció de cara a la protecció de la gent gran de la ciutat. Estem en contacte permanent amb les residències, molt pendents del subministrament de material de protecció i desinfectant a diari totes les residències de la ciutat.
Com he dit abans, hi ha diverses mesures adreçades de manera especial a la gent gran. El telèfon d’assistència 96 228 98 16, a més de resposta a consultes i a orientacions respecte a la situació, ofereix un servei de compra d’alimentació bàsica, productes d’higiene i productes farmacèutics que es fan arribar als domicilis de les persones afectades.
Quantes cridades heu rebut al numero de telèfon habilitat des de Benestar Social?
Arriben una mitjana d’entre 80 i 100 cridades al dia als telèfons de Benestar Social. El 60% d’aquestes cridades tenen a veure amb les ajudes per a alimentació. La resta corresponen a atenció psicològica, compres de farmàcia i de productes d’higiene i consultes sobre els serveis municipals.
Imagine que tots els serveis municipals s’hauran bolcat a l’hora d’afrontar aquesta situació…
Evidentment. Com ja he dit abans, l’Ajuntament ha organitzat un sistema de treball per a que no paren els serveis municipals. Evidentment, com no podria ser d’altra manera, hi ha equips que no paren en tota la setmana, com la Policia Local, la plantilla de la qual al complet està prestant servei, les brigades o el personal de Benestar Social.
Lògicament, tota l’organització està centrada en gestionar aquesta situació i pal·liar-ne els efectes.
Molts ciutadans ens pregunten per què no s’estan oferint les dades relatives al nombre de contagis en cada localitat. Pot explicar el motiu pel qual l’Ajuntament no pot donar aquestes dades?
Hi ha una directriu clara per part de les autoritats sanitàries al respecte que ens impedeix als Ajuntaments oferir dades sobre contagi. De tota manera, crec que això no afecta a les indicacions que hem de seguir totes i tots respecte al confinament. Cal no oblidar que en una situació excepcional com la que estem, que està clarament regulada per la Constitució i per llei orgànica, les autoritats sanitàries són les que assumeixen el comandament de la situació i les que han de marcar la pauta a seguir.
Als representants públics, a totes i tots, ens correspon estar al costat de les autoritats sanitàries en aquestos moments i no posar en dubte les seues instruccions. El contrari seria molt irresponsable.
Estan sent responsables els xativins en el compliment de l’estat de confinament? Quantes sancions ha hagut d’imposar ja la Policia Local?
Puc dir que estic molt orgullós del comportament general de la ciutadania de Xàtiva. La gran majoria de les persones estan complint amb les recomanacions sobre confinament i prevenció del contagi.
També estic tremendament orgullós i agraït de la ingent quantitat d’oferiments voluntaris i de mostres de solidaritat que volem reconèixer públicament quan passe tot açò. La immensa majoria de veïns i veïnes, amb el seu comportament, demostra que som una ciutat solidària.
És una llàstima que el comportament insolidari i irresponsable d’uns pocs puga empanyar el sacrifici i el treball col·lectiu de la immensa majoria. La Policia Local ha hagut de sancionar a més d’un centenar de persones per distintes circumstàncies de vulneració de les mesures de l’Estat d’Alarma. En el conjunt de les forces de seguretat de la ciutat, estem en el voltant de les 250 sancions. Però, insistisc, no és la tònica general. La immensa majoria de la població està tenint un comportament exemplar.
Aquesta situació pareix haver despertat un esperit de solidaritat en moltes persones. El dijous passat obrireu el vostre correu ( alcaldia@xativa.es ) a la gent que volia comentar-vos les seues iniciatives per tal de gestionar la recollida de material i el lloc on poder portar-lo. Heu rebut moltes peticions? On destinareu aquest tipus d’ajuda?
Sí, efectivament estem diàriament rebent oferiments de col·laboració per part de particulars i empreses. La major part dels oferiments tenen a veure amb equips de protecció, materials per a desinfecció, serveis de neteja, ajuda a persones majors i altres subministraments necessaris en aquestos moments. També hi ha molta gent que s’ofereix per al que faça falta, textualment. L’Ajuntament està recopilant tota aquesta informació i fent ús de tot allò que requereix la situació en cada moment, coordinant l’actuació de manera centralitzada.
Vull aprofitar per expressar, en nom de la ciutadania i de la Corporació, l’enorme i sincer agraïment i l’emoció que ens provoquen totes aquestes mostres de solidaritat. És evident que la crida a la unitat i la superació conjunta d’aquesta situació ha estat efectiva i que el missatge de que junts ho aconseguirem ha calat entre la població.
Com ja vos he avançat, la nostra intenció és organitzar un acte d’agraïment públic per a aquestes persones i organitzacions tan prompte com ens ho permeten les circumstàncies.
Quin missatge llança als xativins a l’hora d’afrontar el que queda de quarantena?
Un missatge de tranquil·litat i d’esperança en el futur. Aquesta situació, més prompte que tard passarà, i tornarem a la normalitat. Tornarem a gaudir de la nostra ciutat, de les nostres costums, de les nostres festes i de la companyia de les persones que estimem i ens estimen. Una vegada passe l’alerta sanitària, des de l’Ajuntament treballarem colze a colze amb els sectors productius de la ciutat (industria, comerç, serveis, autònoms, etc) per junts aconseguir superar la complexa situació econòmica que es preveu que vinga. Però, igual que anem a fer amb el virus, açò també ho superarem!