El retratat invertit de Felip V, símbol identitari de la ciutat de Xàtiva, ha sigut retornat pel Institut Valencià de Conservació, Restauració i Investigació (IVCR+i) després de quasi dos anys de treball intens. La restauració ha coincidit simbòlicament amb la data de la Crema de Xàtiva, ordenada pel mateix monarca el 19 de juny de 1707 durant la Guerra de Successió.
El quadre, obra de José Amorós (1719), ha sigut sotmés a un procés pioner en què s’ha aplicat realitat augmentada per facilitar la detecció de repintats, deterioraments i detalls ocults. Amb ulleres especials, els restauradors han pogut superposar imatges UV i IR sobre el llenç, millorant la precisió del diagnòstic i les intervencions.
Entre les troballes destaca la recuperació d’un cavall amagat en l’escena de la Batalla d’Almansa i una cadena d’inscripcions successives sota la cartela principal, que revelen canvis dinàstics: des de Felip V fins al príncep Ferran de Borbó. També s’han eliminat capes de vernís oxidat i repintats antics, deixant visible de nou l’obra amb tota la seua riquesa original.
El retrat es podrà tornar a contemplar al Museu de Belles Arts de Xàtiva, de nou cap per avall, mantenint viu el gest simbòlic de rebuig històric contra el rei que arrasà la ciutat i en canvià el nom per «San Felipe».
La restauració ha sigut cofinançada pel Programa Investigo (Next Generation EU) i compta amb la col·laboració de l’IES Politècnic de Castelló. Es tracta d’un exemple de com la tecnologia avançada pot reforçar la memòria històrica i la conservació del patrimoni valencià.
















