- El primer congrés, que comença aquest divendres, girarà al voltant de la sostenibilitat educativa en FP, amb la participació de ponents com Yayo Herrero
- Més de 2.500 docents s’han inscrit ja als sis primers congressos, que seran virtuals o semipresencials
El conseller d’Educació, Cultura i Esport, Vicent Marzà, obri el divendres 29 de gener el primer dels 11 congressos específics de formació del professorat que desenvoluparà enguany la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport a través de la xarxa Cefire. Aquest primer congrés tractarà la sostenibilitat educativa en FP i els ensenyaments artístics i esportius, mentre que el següent abordarà, a partir del 2 de febrer, el lideratge dels equips directius.
Els 11 congressos es desenvoluparan des de final de gener fins a novembre i més de 2.500 docents s’han inscrit ja als sis primers, que seran virtuals o semipresencials. L’objectiu és oferir un espai de participació, formació i debat per al col·lectiu docent, a més de presentar noves tendències i projectes innovadors que inspiren el professorat en diversos àmbits de coneixement.
«La formació del professorat és essencial per a garantir la qualitat educativa del nostre alumnat i els congressos que hem organitzat són un punt de trobada per als docents on debatre i formar-se al voltant dels aspectes clau de cada àrea de coneixement«, ha afirmat el conseller, i hi ha afegit: «Amb aquestes jornades volem oferir una formació òptima i donar a conéixer les iniciatives dutes a terme des dels nostres centres educatius, noves tendències pedagògiques i projectes innovadors que inspiren el professorat en tots els àmbits d’ensenyament«.
El punt de partida d’aquest pla de formació és el II Congrés de Formació Professional i Ensenyaments Artístics i Esportius, que se celebrarà en línia aquest divendres i dissabte. Abordarà les noves metodologies i usos tecnològics per afavorir la formació integral de les persones, a tots els nivells, per a fer front a un món laboral en evolució constant.
La ponència marc del congrés tindrà el títol «Cap a la sostenibilitat educativa en FP» i anirà a càrrec de Yayo Herrero, una veu referent en educació i ecologia socials. Herrero és antropòloga, educadora social i enginyera tècnica agrícola. Aquesta professora-col·laboradora de la Càtedra Unesco d’Educació Ambiental i Desenvolupament Sostenible de la UNED és coautora de més d’una vintena de llibres relacionats amb l’ecologia social i va ser coordinadora confederal d’Ecologistes en Acció entre 2005 i 2014.
El següent congrés serà el destinat als equips directius dels centres educatius, que tindrà lloc els dies 2, 3 i 4 de febrer de 2021 també a distància. L’eix vertebrador al voltant del qual giraran les xarrades és el del lideratge educatiu, amb un enfocament polièdric des de les diferents perspectives que intervenen en la gestió d’un centre educatiu.
La conferència inaugural versarà sobre el lideratge per a transformar les organitzacions educatives i anirà a càrrec de Michael Fullan. Aquest professor emèrit de la Universitat de Toronto i exdegà de l’Institut d’Estudis d’Educació d’Ontario és una autoritat mundial en reforma educativa que assessora responsables polítics i líders locals de tot el món en lideratge en educació.
Als dos primers congressos seguiran altres 9 que giraran al voltant del paper de les dones en les humanitats i les ciències socials, la ciberconvivència, els reptes per a la inclusió en l’àmbit de les ciències, la tecnologia i les matemàtiques (STEM), el paper social i educatiu que els llenguatges artístics i expressius tenen durant la pandèmia, la coeducació, la influència de l’Educació Infantil en el desenvolupament integral de les persones i l’educació inclusiva per a garantir l’accessibilitat de tot l’alumnat a la participació i l’aprenentatge.
Del 22 al 25 de març se celebrarà el II Congrés d’Humanitats, Ciències Socials i Educació, amb el lema «Les dones en les humanitats i les ciències socials«. L’objectiu d’aquest fòrum és valorar el paper de les dones en aquestes disciplines i la importància de les humanitats per a la formació de persones lliures, crítiques, responsables i felices, involucrades en la construcció d’un món millor.
El II Congrés TIC i Educació: Ciberconvivència se celebrarà els dies 23 i 24 d’abril de 2020 i es podrà seguir en línia. Aspira a ser un punt de trobada, d’intercanvi i de dinamització per al professorat en el camp de les tecnologies aplicades a l’educació i l’aprenentatge i una porta per la qual obrir l’aula a la societat digital a través de l’actualització científica, didàctica i metodològica.
El 7 i 8 de maig serà el torn del III Congrés CTEM, que a través de videoconferències en directe girarà al voltant dels reptes per a la inclusió en l’àmbit de les ciències, la tecnologia i les matemàtiques. I el 21 de maig arribarà el II Congrés Artisticoexpressiu l’ARTèria, que estarà dedicat a analitzar i avaluar el paper social i educatiu que els llenguatges artístics i expressius tenen durant la pandèmia de la COVID-19.
En octubre, els dies 26 i 27, Educació liderarà l’organització del I Congrés Estatal Coeduca, amb la intenció de sensibilitzar cap a la coeducació, l’educació emocional, la diversitat sexual i familiar, la igualtat efectiva i la prevenció de la violència de gènere i masclista.
El 19 i 20 de novembre serà el torn del II Congrés d’Educació Infantil: Arrels d’Infància. Una de les etapes educatives clau és la primera infància, ja que en aquesta és on s’arrela el desenvolupament integral de totes les persones. Aquest serà el punt de partida del congrés: aprofundir en les nostres arrels, les quals, des de l’Educació Infantil, cal atendre de manera equilibrada i respectuosa alimentant i fent créixer totes les dimensions de l’ésser humà.
Finalment, el III Congrés d’Educació Inclusiva, que es farà al novembre i tindrà com a tema principal l’accessibilitat universal de l’alumnat a l’aprenentatge, que s’abordarà a través de l’accessibilitat física, sensorial, cognitiva i emocional.
Tota la informació i les inscripcions es troben en l’enllaç següent: consultar ací