- Orienta els equips docents per a continuar assegurant el desenvolupament d’un model d’escola inclusiu i de qualitat malgrat la pandèmia
- El document es pot descarregar en la web d’Inclusió Educativa
La Conselleria d’Educació, Cultura i Esport posa a l’abast del professorat la guia ‘L’escola inclusiva en temps de la COVID’, un document amb orientacions, propostes i eines per a ajudar els centres educatius a convertir-se en elements dinamitzadors de la transformació social cap a la igualtat i la plena inclusió de totes les persones, en especial de les que es troben en situació de més vulnerabilitat o d’exclusió social.
«La COVID-19 no ha de ser una barrera que limite els drets de l’alumnat en una escola inclusiva i de qualitat, més bé s’ha de convertir en una oportunitat de canvi i de transformació en pràctiques educatives que afavorisquen una educació de qualitat per a tot l’alumnat i d’aquesta manera fer efectius els principis d’equitat i igualtat d’oportunitats en l’accés, la participació i el progrés de tot l’alumnat«, ha destacat el conseller d’Educació, Cultura i Esport, Vicent Marzà, a l’hora d’explicar el sentit de la nova guia.
Aquesta nova guia ofereix als centres pautes per a continuar assegurant la implantació i el desenvolupament d’un model d’escola inclusiu durant el present curs malgrat la pandèmia. En el document es poden trobar consells per a dissenyar actuacions educatives, orientacions per a planificar i adequar l’organització escolar, així com les condicions, les mesures i els suports que permeten el màxim nivell d’inclusió de tot l’alumnat.
També proporciona tot un seguit d’actuacions encaminades a possibilitar l’accessibilitat física, sensorial, cognitiva i emocional de tota la comunitat educativa, per a promoure una escola igualitària que aprofite al màxim les capacitats i talents de cada persona.
Entre les recomanacions descrites en el document destaquen les orientacions per a identificar les barreres que dificulten l’accés, la participació i l’aprenentatge, derivades de la situació de confinament viscuda durant el curs passat, així com les diferents mesures de resposta a la inclusió.
Codocència i disseny d’aules diversificades
La guia també inclou indicacions per introduir la codocència, l’avaluació conjunta, les aules diversificades i inclusives, el disseny universal per a l’aprenentatge, l’acompanyament emocional, l’aprenentatge cooperatiu i les tertúlies dialògiques.
Igualment, ofereix pautes per a millorar la coordinació entre tot el professorat, però sobretot, entre el professorat tutor amb el de les diferents matèries i el professorat especialista de suport a la inclusió; i l’assessorament i l’elaboració de materials didàctics i activitats multinivell.
Així mateix, també aprofundeix a tindre en compte les adequacions personalitzades necessàries que permeten que tot l’alumnat puga participar en les activitats del seu grup classe; i assolir els objectius i competències clau de l’etapa, per a adequar les programacions als diferents ritmes, estils i capacitats d’aprenentatge.
Finalment, es recomana emprar eines digitals per a afavorir el treball col·laboratiu, tant entre el professorat, com entre l’alumnat, i entre l’alumnat i els docents.
El document es pot descarregar en la web d’Inclusió Educativa (consultar ací).