Clínica dental Pablo Fos

WhatsApp

Estudi Alicia Herrero

El conseller Vicent Marzà, acompanyat pel secretari autonòmic d’Educació i Formació Professional, Miquel Soler, ha participat per videoconferència en la Conferència Sectorial d’Educació convocada pel Ministeri d’Educació i Formació Professional amb els responsables de les comunitats autònomes. El conseller Marzà ha acordat 14 punts generals amb el Ministeri i la pràctica totalitat de les autonomies i ha traslladat al Fòrum Educatiu Valencià una proposta per a preparar el retorn a les aules valencianes de l’alumnat el 7 de setembre.

«Tenint en compte el que es marca en el Reial Decret-llei cap a la nova normalitat, de tots els escenaris que teníem preparats, el del retorn a les aules el pròxim curs és factible i el més idoni pel bé educatiu, social i emocional de l’alumnat valencià i del conjunt de les famílies«, ha explicitat Vicent Marzà, i ha afegit: «Fa setmanes que treballem amb escenaris possibles, i el de garantir espais educatius segurs per a les classes presencials està molt treballat. De fet estem distribuint material d’higiene i seguretat als centres des que vam entrar en la desescalada, per això en aquest sentit hi ha ja molta feina feta«.

Cal recordar que des de la Conselleria ja s’ha fet un primer repartiment de màscares i gel hidroalcohòlic, i també s’ha procedit a la desinfecció en profunditat de tots els centres educatius. Tot amb l’objectiu que al setembre les aules siguen espais segurs per a tot l’alumnat i el professorat valencià seguint les recomanacions indicades per les autoritats sanitàries.

Trasllat de la proposta al Fòrum Educatiu Valencià

El conseller Vicent Marzà i el secretari autonòmic Miquel Soler s’han reunit també amb la resta d’agents de la comunitat educativa en el Fòrum Educatiu Valencià conformat per la Conselleria, pares i mares, directores i directors de centres, representants del professorat i representants dels centres concertats.

La clau d’organització valenciana gira entorn de la presencialitat i la seguretat a les aules com a eix principal; el manteniment de la distància de metre i mig entre alumnes als espais educatius tal com marca el Reial Decret-llei 21/2020; la reducció de ràtios a les aules sempre que siga possible i l’organització singularitzada per a cada centre educatiu tenint en compte les seues característiques particulars, en col·laboració amb els mateixos centres.

Segons Marzà, «considerem que cal treballar per a garantir la màxima presencialitat lectiva perquè tota la societat s’està adaptant a la nova situació i l’educació no es pot mantindre al marge. Després de mesos de formació a distància, l’alumnat s’ha de reenganxar a la seua rutina educativa. Els centres educatius són espais d’aprenentatge, però també de socialització i desenvolupament emocional dels xiquets, xiquetes i joves. Espais relacionals i principal instrument de reducció de les desigualtats«.

En aquesta línia, el secretari autonòmic, Miquel Soler ha explicat que «amb eixe principi general estem treballant per a aconseguir que el 100% de l’alumnat d’Infantil i Primària vaja a classe cada dia en el seu horari habitual, incloent-hi els serveis complementaris de menjador i transport escolar«.

En els casos que calga fer adaptacions es treballarà en funció de la grandària de les aules i allà on calga es reduiran les ràtios i es faran més grups. La Conselleria traslladarà als equips directius dels centres educatius que ho necessiten una proposta de models organitzatius. D’acord amb això, cada centre configurarà la seua organització i explicitarà les necessitats concretes per al seu centre i la Conselleria facilitarà les solucions.

En el cas de Secundària, Batxillerat i FP la proposta de la Conselleria és que la formació de l’alumnat siga 100% presencial, amb els horaris lectius habituals.

En els casos que no es puguen adoptar les mesures de seguretat pel nombre d’alumnes i les dimensions de les aules, la Conselleria proposa que es treballe en una fórmula basada en l’assistència a classe de l’alumnat en dies alterns. Cada grup d’alumnes es dividirà en dos i es configurarà una assistència basada en aquesta alternança.

En aquest sentit, un grup assistirà a classe un dia i el següent el dedicarà a treballar continguts a casa que els ha proporcionat el seu professorat. D’aquesta manera s’assegura també un seguiment formatiu més individualitzat per alumne, ja que els grups seran molt més reduïts. En aquest cas es propiciarà l’assistència presencial diària a l’alumnat dels primers cursos de l’ESO.

Així mateix, es dissenyaran en cooperació amb el Ministeri, més programes de reforç per a l’alumnat de l’ESO, en la línia dels que actualment estan ja en marxa a molts instituts a les vesprades.

Els responsables d’Educació han volgut agrair a tota la comunitat educativa «la gran tasca que s’ha dut a terme aquests mesos de confinament, desescalada i esforç organitzatiu que seguirem fent tots junts ara per a iniciar el curs, ja que aquesta serà l’aportació de la comunitat educativa al conjunt de la societat valenciana«.

WhatsApp Portal de Xàtiva