FACUA-Consumidors en Acció ha trobat diferències de fins a 4,67 euros per litre en una mateixa botella d’oli d’oliva verge extra venuda en el mateix supermercat, depenent de la ciutat on es compre. L’associació ha realitzat una anàlisi comparativa d’olis d’oliva disponibles en sis grans cadenes de distribució del país: Alcampo, Mercadona, Dia, Hipercor, Eroski i Carrefour (Veure taules completes).
En els pròxims dies, FACUA enviarà al Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 un nou informe sobre les fluctuacions de preus de l’oli d’oliva en els grans supermercats. L’associació espera que el ministre Pablo Bustinduy prenga mesures urgents que resulten en un expedient sancionador.
L’estudi ha considerat una vintena de marques d’olis d’oliva en formats de 750 mil·lilitres, un, tres i cinc litres, disponibles en 19 ciutats de tot el país: Madrid, Barcelona, Sevilla, Màlaga, Saragossa, Sòria, Ourense, Almeria, València, Salamanca, Linares (Jaén), Valladolid, Tudela (Navarra), Sant Sebastià, Pontevedra, Vitòria, Éibar (Guipúscoa) i Pamplona.
La recollida de preus s’ha realitzat, depenent del supermercat, entre els dies 16 i 22 de juliol de 2024. En Alcampo i Eroski s’han considerat els diferents establiments ubicats per tot el país, seleccionats directament des de les seues respectives pàgines web. Per a registrar els preus en Mercadona, Hipercor, Dia i Carrefour s’han utilitzat els codis postals de cada ciutat.
La diferència màxima arriba als 4,67 euros per litre en el verge extra marca Carbonell venut en Eroski. Aquest producte està a 9,13 euros en els supermercats de Pontevedra, mentre que en altres establiments costa 13,80 euros (un 51,5% més car). Per la seua banda, la garrafa de verge extra marca Oleoestepa varia fins a 4,19 euros/litre depenent de si es compra en l’Hipercor de València (70,90 euros) o en els de Saragossa i Barcelona (en oferta a 49,95 euros).
Una altra de les diferències més notables també es troba en Eroski. En els establiments de Pontevedra, el litre de verge extra marca Maestros de Hojiblanca costa 10,09 euros, mentre que en la resta del país està a 14,24 euros (un 41,1% més car). En Alcampo, el litre de verge extra Hojiblanca marca Coosur està a 13,95 euros a Sevilla i Linares, mentre que a Ourense es pot comprar a 10,04 euros (3,91 euros menys).
Diferències per supermercats
Alcampo és la cadena on FACUA ha detectat el major nombre de diferències de preus en un mateix producte segons la ciutat de compra. Dels quinze productes analitzats, només el verge extra de marca pròpia, en formats d’un i cinc litres, té un preu idèntic en tots els establiments del país.
Carrefour manté preus idèntics en totes les seues tendes només en tres dels deu productes inclosos en aquest estudi. En aquest cas, dos dels tres olis que tenen el mateix preu en totes les ciutats corresponen a productes de marca Carrefour. En Hipercor, només tres dels 12 productes inclosos en l’anàlisi tenen preus diferents segons la ubicació del punt de venda.
En Eroski, sis de les set ciutats registrades per FACUA tenen preus idèntics en els 12 olis d’oliva verge extra analitzats. Només en les tendes de Pontevedra aquests productes es venen a un preu inferior al de la resta del país. Dia i Mercadona, per la seua banda, tenen preus similars en tots els seus productes, independentment de la ubicació de les seues tendes.
Diferents preus en una mateixa ciutat
FACUA també ha detectat diferències de preus en un mateix producte venut en diferents establiments d’una mateixa ciutat. Per exemple, el litre de verge extra marca Carbonell es ven en Alcampo de Madre Sacramento a Saragossa a 12,49 euros, mentre que en el d’Hernán Cortés està a 13,78 euros (1,29 euros més car). En aquestes mateixes tendes, la diferència de preu de la garrafa de cinc litres de verge Coosur cuina mediterrània arriba als 6,58 euros (40,94 euros en Madre Sacramento enfront de 47,52 euros en Hernán Cortés).
A Madrid, la garrafa de cinc litres de verge extra marca Carbonell costa fins a 7,51 euros més depenent de l’establiment. A Vaguada, aquest producte està a 50,57 euros, mentre que a Sagasta costa 58,08 euros. El mateix ocorre amb el litre de verge extra marca Valdezarza i la garrafa de cinc litres de Mar de Olivos, on la diferència per litre entre tots dos establiments és d’1,08 i 0,95 euros respectivament.
Evolució del preu en origen vs. supermercats
L’associació també ha analitzat l’evolució interanual del preu de l’oli d’oliva verge extra tant en origen com en els supermercats. Fa un any, al juliol de 2023, el litre de verge extra costava de mitjana 8,41 euros en els supermercats. Actualment, el preu mitjà d’aquest producte en les grans cadenes de distribució del país és de 12,96 euros (un 55% més).
Mentre que en els supermercats el preu ha continuat augmentant, als agricultors se’ls paga actualment menys del que se’ls pagava fa un any. Segons el Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació, el verge extra es pagava en origen, en la setmana del 28 d’agost al 3 de setembre de 2023, a 7,52 euros/litre. En la setmana del 8 al 14 de juliol de 2024, última de la qual hi ha dades disponibles, estava a 6,77 euros/litre. Per tant, als agricultors se’ls paga actualment 0,75 euros per litre menys del que se’ls pagava a la fi d’agost del passat any.
El Ministeri i els governs autonòmics tenen competències per a sancionar
Després de les denúncies de FACUA, al febrer el Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 va enviar un requeriment a les principals cadenes de supermercats i hipermercats sol·licitant que acrediten que les pujades de preus aplicades des de gener de 2023 a nombrosos aliments bàsics, entre ells l’oli d’oliva, no han implicat augments en els seus marges de benefici, una pràctica prohibida en els productes afectats per la rebaixa de l’IVA.
Tant el Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 com les autoritats autonòmiques de protecció al consumidor tenen competències sancionadores davant aquestes pràctiques. L’article 47 del Reial decret legislatiu que aprova el text refós de la llei general per a la defensa dels consumidors atorga aquestes competències.
En aquest article es defineixen les “infraccions en matèria de defensa dels consumidors”, i en el seu apartat 1, lletra f, s’indica que ho són “l’incompliment de les normes reguladores de preus (…) o qualsevol altre tipus d’intervenció o actuació il·lícita que supose un increment dels preus o marges comercials”.