Durant les últimes setmanes i després de la declaració de l’estat d’alarma, milers d’espanyols s’han vist obligats a quedar-se a casa. Aquest necessari confinament, no obstant això, no sols ha alterat els nostres hàbits quotidians, sinó també la nostra manera de consumir.
La compra del súper: pics de fins al 145%
La nostra cistella de la compra també ha canviat: si bé inicialment ens decantàvem per productes de primera necessitat, ara el carret ha començat a omplir-se de productes «capritx». Això ha fet pujar la venda de la farina i de productes per a rebosteria (60%), la cervesa (45%) i els aperitius (44%).
No obstant això i malgrat la compra «capritx», les dades revelen una creixent preocupació per l’economia –9 de cada 10 enquestats es mostren preocupats sobre aquest tema–, la situació en la qual quedaran les empreses i l’atur després de la crisi del coronavirus. De fet s’estima que Espanya perda 300.000 ocupacions enguany a conseqüència de l’aturada pel COVID-19.
També hem canviat la manera en què fem la compra, fins i tot més enllà de les distàncies de seguretat. Molts consumidors han optat per dur-la a terme a través de la pàgina web dels supermercats. I hem detectat un increment d’aquesta mena de cerques (supermercat + compra online) de fins al 809% en alguns casos, amb especial incidència a la fi de març.
Tal és la demanda, que s’han registrat pics de venda de més del 145%, encara que la mitjana se situa en el 80%. Les cadenes s’han vist obligades a reforçar els seus serveis a domicili per a respondre a aquest patró de consum que ha saturat les seues llistes d’espera i ha retardat les llistes de lliurament setmanes senceres.
Les compres online, en auge
D’altra banda, durant la quarantena i fruit també del teletreball, les xarxes IP han registrat pujades de trànsit de més del 40%. Alguna cosa que s’ha traduït, entre altres qüestions, en un increment de les vendes online de més del 55%.
No obstant això, l’escalada no ha sigut igual per a tots els productes. Destaquen aquells relacionats amb la pràctica esportiva –que en termes globals han crescut quasi un 200%– com les estritlles (147%) i les bicicletes estàtiques (450%); esgotades en moltes superfícies.
Així com la venda de jocs de taula (més d’un 30%), videojocs (142%), les subscripcions a serveis de streaming (amb augments de fins al 79%), els productes farmacèutics (30%), i el mobiliari (130%). Com era d’esperar, també s’han incrementat exponencialment les cerques online per a comprar màscares que ens protegisquen contra el coronavirus. I fins als ratolins per a ordinador i monitors externs (que han patit un augment del 84% i el 105% respectivament).
No ha ocorregut el mateix amb el sector de la moda ni amb el de l’entreteniment offline. Només durant el mes de març les plataformes i apps de venda d’entrades i espectacles van patir una caiguda del 55%. Respecte al retall ha experimentat un declivi del 70%.
Una època daurada per al menjar a domicili
I si bé no podem eixir de tapes ni acudir a restaurants, els espanyols no hem renunciat a menjar «fora de casa». En concret i en algunes franges horàries (al matí), es demana fins a set vegades més menjar a domicili. L’increment a la vesprada és quasi del 50%.
La xifra no ens estranya si tenim en compte que els espanyols gasten 1.900 euros a l’any en bars i restaurants, i que el delivery s’ha disparat durant els últims anys fins a un 20% (les seues xifres de facturació superen els 600 milions d’euros anuals).
Consum energètic i gasolina
D’altra banda i encara que el consum energètic global ha descendit notablement fruit de la paralització de part de la indústria, no ho ha fet el de les llars. Segons estimacions patirem un encariment del rebut que rondarà entre els 15 i 30 euros. Ací entren en joc l’ús del forn, el microones, la vitroceràmica, la televisió i altres aparells electrònics com les videoconsoles i ordinadors. En el costat contrari trobem el consum de gasolina, que s’ha reduït un 82%.
L’impacte econòmic del coronavirus
Més enllà del comentat i donada la preocupació econòmica actual, el comparador estima que la interrupció provocada per la pandèmia de COVID-19 (i una vegada passada) ens convertirà en consumidors més prudents i cautelosos.
Un comportament que ja venia reflectint-se anteriorment en alguns sectors. Tal és així, que dades anteriors a la pandèmia del revelaven que fins al 93% dels consumidors compara abans de comprar online. La tendència, a més, obligarà les empreses a reinventar-se i a repensar els seus models de negoci per a sobreviure en un món cada vegada més digitalitzat i donar resposta a les noves necessitats del consumidor.