El portaveu de Compromís al Senat, Carles Mulet, ha denunciat el “greuge” que suposa per al poble valencià recuperar els peatges per circular per les autopistes i autovies de l’Estat per a suportar les despeses de manteniment “sense cap classe de distinció per a satisfer les mesures d’Europa, quan hauria d’establir-se un tracte desigual amb aquelles autonomies que portem quasi 50 anys pagant peatges mentre era gratis total circular per bona part de la Península per carreteres d’alta capacitat mentre estàvem condemnats a infames i perilloses carreteres nacionals”.
Segons Mulet «si per imperatiu europeu s’ha de començar a cobrar per usar les autovies, aquesta mesura s’ha d’aplicar de manera gradual i primer en aquelles zones que no han estat pagant peatges injustos, fins a equiparar als territoris. Una vegada compensat éste desequilibri històric i que tots hàgem contribuït a sostenir con peatges abans o ara, llavors, podrem debatre si toca o no toca aplicar el pagament a totes les vies. El contrari, seria tornar-se a burlar dels de sempre: els valencians i valencianes”.
La coalició ha lamentat que, finalment, les respostes dissuasives i imprecises del Govern encoratjades per interessos de les concessionàries i de les empreses que es responsabilitzen del manteniment d’aquests vials i fins i tot de les institucions europees hagen pesat més que els interessos de la ciutadania i es confirmen les vertaderes pretensions de l’Executiu. “Sempre ens hem temut que això anava a ocórrer. Al mateix ministre se li va escapar que res és gratis i ara es confirma una mesura que considerem totalment injusta que és un greuge per als que portem 50 anys pagant per aquests vials”, ha afegit Mulet.
En 1970 Francisco Franco i el seu vicepresident Carrero Blanco signaven un decret d’execució i règim expropiatori per als terrenys necessaris de l’autopista. La primera va ser adjudicada a Autopistes del Mare Nostrum, S. a. Concessionària de l’Estat, per Decret 2052/1971, de 23 de juliol (BOE de 8 de setembre de 1971) i la segona a aquesta mateixa societat per Decret 3477/1972, de 21 de desembre, (BOE de 22 de desembre de 1972), com a prolongació de l’anterior. En 2019 van acabar les concessions fetes per PSOE i PP després de diverses pròrrogues que ha beneficiat a unes concessionàries a canvi de ben poc per a les arques públiques. Una cosa molt qüestionable i especialment per a aquells que han hagut de pagar durant dècades abusius peatges per circular de nord a sud del Mediterrani, en una de les zones més dinàmiques de l’Estat.
La coalició ha presentat hui mateix esmenes a una moció sobre infraestructures reflectint aquesta situació i reclamant que les carreteres estatals mantinguen uns nivells de qualitat, seguretat i serveis adequats i impulsar el desenvolupament dels projectes pendents i garantir que les carreteres d’alta capacitat continuen sent d’ús públic i gratuït almenys per a aquells territoris que han suportat durant dècades intolerables i abusius peatges per circular.