Compromís aposta fort per la mobilitat sostenible a Xàtiva. I per això, el grup de treball de Territori, proposa una línia de Bus de Trànsit Ràpid (BRT), paral·lel a les vies del tren, i que creue la ciutat d’est a oest.
El BRT és un vehicle generalment elèctric que com circula per vies exclusives i preferents, combina la capacitat i velocitat d’un metre, amb el menor cost d’un sistema d’autobusos (circula sobre l’asfalt, sense necessitat de vies). Durant el trajecte, que és sempre el mateix, els viatgers disposen de diferents parades. Per a garantir la imprescindible intermodalitat, dues d’ells han d’estar prop de les estacions de tren i autobús del Passeig del Ferrocarril. A més, la proposta de Compromís inclou dos aparcaments dissuasius als extrems de la línia (Est-Oest) en els quals estaria el servei concertat de taxis a les pedanies, i l’autobús llançadora al Lluís Alcanyís.
“La idea és que per exemple una persona que vinga a l’hospital des de Canals puga prendre el rodalia de RENFE, baixar-se en l’estació, prendre el BRT en la parada, i pujar a l’autobús llançadora a l’Alcanyís. I tot amb el mateix bitllet, a través d’un conveni amb RENFE”, explica el candidat a alcalde Ferran Minguet. No obstant això la proposta beneficia sobretot a les i els xativins. “Descongestionem bona part del trànsit privat de la ciutat, donem el tan reclamat transport de qualitat a la carta amb cita prèvia a les nostres pedanies, i enllacem des de la intermodalitat amb l’hospital”, agrega. Minguet apunta que “és obvi que un projecte d’aquestes dimensions necessita un estudi d’enginyeria que salve els entrebancs tècniques, i sobretot la implicació i subvenció de totes les altres institucions, però Xàtiva mereix que ens barallem per projectes útils i que avancen en el canvi de model del segle XXI”.
Finalment, el candidat a alcalde també s’ha referit a la parada de RENFE de l’hospital. “Cal aconseguir que estiga operatiu aquesta legislatura perquè no renunciarem al que és nostre i menys estant construït. Però cal buscar solucions, i seria complementari amb l’autobús llançadora de la línia BRT”.