Tres centres educatius de Canals, els instituts Frances Gil i Sivera Font i el col·legi parroquial Sant Antoni Abat, participen este divendres a la 2ª Fira Aèria del Caleidoscopi: un projecte educatiu amb drones socials. La regidoria d´educació de l´ajuntament de canals financia aquest projecte de drons socials
Este divendres 15 d’abril de 2016, al Pavelló d’Esports de la Universitat Miguel Hernández d’Elx, tres centres educatius de Canals junt amb quasi 50 centres més de 30 localitats de Múrcia, Alacant, Castelló i València, amb més de 2.500 estudiants de secundària i batxillerat, participaran en la II FIRA AÈRIA del Caleidoscopio: Un projecte educatiu amb drones socials, en la que en aquesta edició tindran com a idees, entre altres; la lluita contra incendis, salvament marítim o l’ecologia litoral.
Tecnologia, creativitat i societat són els tres pilars sobre els quals s’assenta La Fira Aèria, un projecte educatiu on l´objectiu és que joves d’entre 12 i 18 anys aprenguen a construir drones amb una fi social i que veurà la seua culminació este divendres 15 d’abril. El projecte va començar el passat mes de novembre amb una sèrie de mòduls formatius presencials per als prop de 100 professors encarregats de guiar als seus alumnes en el desenvolupament dels projectes.
Una vegada formats els professors aquests passen a treballar amb diferents grups d’alumnes en els instituts. La primera tasca que han de desenvolupar és proposar aplicacions amb drones que tinguen un impacte positiu en la localitat i posteriorment contrastar les seues idees amb els agents socials implicats en la proposta que pretenen desenvolupar. Gràcies a aquesta metodologia els estudiants poden imaginar un futur on els artefactes voladors tenen un impacte social i mediambiental favorable, com actuar de llançador de llavors per a la reforestació o la detecció primerenca d’incendis. Altres propostes inclouen un estudi gràfic del llit dels rius per a detectar incidències o la neteja d’excrements canins.
Després de seleccionar l’aplicació passen a dissenyar el dron: la distribució dels seus components, estètica, proteccions i el tren d’aterratge. Una vegada dissenyat comença la fase més esperada pels estudiants, el muntatge i assemblat de components, la programació dels mateixos i el seu calibrat. Una vegada construït el dron comencen les primeres pràctiques de vol. L’última fase del projecte consisteix en una presentació pública del treball realitzat en un esdeveniment que acull a tots els centres participants. Aquest esdeveniment és la Fira Aèria i tindrà lloc durant el matí del 15 d’abril en el Pavelló d’Esports de la Universitat Miguel Hernández d’Elx. Ací els alumnes tindran un espai expositiu on compartir les seues idees i visions de futur a través de pòsters, estands, presentacions orals, vídeos i demostracions de vol.
La concepció, estructura i posada en pràctica de la Fira Aèria és a càrrec de l’empresa de divulgació especialitzada en ciència i innovació El Caleidoscopio i ha sigut possible gràcies a la col·laboració de Lot Amorós i el projecte Flone, qui van inspirar aquest projecte. En el desenvolupament dels cursos de formació també ha participat la Fundació MUDIC.
En aquesta segona edició del projecte, a més de Canals, participen les localitats d’Abanilla, Albatera, Almoradí, Banyeres de Mariola, Benidorm, Benigànim, Benissa, Biar, Callosa d’en Sarrià, Crevillent, Dénia, El Campello, Gata de Gorgos, Guardamar del Segura, Ibi, Xàbia, L’Olleria, Montfort, Muro d’Alcoi, Mutxamel, Ondara, Onil, Pedreguer, Petrer, Sant Fulgenci, Sant Vicent del Raspeig, Sant Joan d’Alacant, Saix, Salines i Vila-real, que des de les seues respectives regidories d’educació han recolzat el mateix, afermant així el seu compromís per fomentar la cultura científic-tecnològica en la Societat. En concret, el regidor d’educació de L`ajuntament d e Canals, Ricardo Requena, mestre de professió, afirmava que “des del primer moment va veure una bona oportunitat de treballar amb els joves de la localitat “a més de destacar “ totes les possibilitats que ofereix un projecte d’aquestes característiques”, per això, deia el propi regidor “que seria la regidoria d´educació qui assoliria les despeses de participació i per tant el finançament complet del projecte , per a que la qüestió econòmica no suposara cap impediment perquè els centres educatius de Canals pogueren participar”.