El 85% de les reclamacions de venda enganyosa corresponen a empreses d’electricitat que tracten de fer abandonar la tarifa d’últim recurs als usuaris
La Regidora de Consum de l’Ajuntament d’Ontinyent, Virtudes González, ha alertat a la ciutadania d’un augment dels casos de venda irregular a domicili per part d’empreses comercialitzadores de gas natural i electricitat. Des de l’Ajuntament s’ha detectat que estes empreses, tot i ser legals, estan emprant mètodes irregulars per a captar clients, una pràctica que ha provocat un important augment de les consultes i reclamacions al respecte d’estos serveis a l’Oficina Municipal del Consumidor (OMIC).
En concret, de les reclamacions per venda comercial enganyosa a domicili que s’estan rebent a l’OMIC en 2013, el 85% corresponen a comercials d’electricitat, i la pràctica totalitat del 15% restant correspon al gas, amb només algun cas aïllat d’altres productes, “unes xifres que ens mostren que les males pràctiques per part d’estes empreses van en augment. Prometen ajuda en l’estalvi de la factura però realment només busquen el benefici de la companyia”, assenyala.
Virtudes González ha citat l’interès d’un informe elaborat per l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) titolat “les 10 mentides dels comercials de gas i llum” al qual es desvetllen alguns dels trucs que s’empren per part de les companyies per, en la majoria dels casos, fer que abandonen la Tarifa d’Últim Recurs (TUR), que fixa el Ministeri cada tres mesos, i que sol ser l’opció d’aquells que no estan disposats a contractar cap de les diferents tarifes ofertes per les comercialitzadores. “Passar al mercat lliure té conseqüències, i la gent ha d’estar ben coneixedora d’allò que fa abans d’abandonar la tarifa TUR».
Canvis a la periodicitat de la factura que comporten l’abandonament de la Tarifa d’Últim Recurs; descomptes aparentment suculents però temporals i amb poc pes; preus fixes que inclouen clàusules de revisió; serveis de manteniment desproporcionats dels quals no s’informa; o l’anunci de la falsa desaparició de la tarifa TUR, són alguns dels mètodes que estan emprant-se i que han denunciat els usuaris, per la qual cosa la regidora de Consum ha recomanat a la ciutadania “que quan es reben a casa visites comercials no concertades amb anterioritat, no signe cap document a no ser que estiguen molt convençuts del producte que van a adquirir, i que no permeten que cap desconegut examine les seues factures ni faciliten dades personal ni còpia de DNI u altra documentació personal».
Altre cas relacionat és el dels instal·ladors de gas a domicili, que ofereixen el servei de canvi de gomes de butà. Des de l’àrea de consum s’ha subratllat que si bé existeix la obligació de revisar la instal·lació cada 5 anys, la seua contractació es lliure per part del consumidor, que no està obligat a contractar el servei amb cap empresa. En aquest sentit, es recomana que la certificació siga realitzada per instal·ladors locals o professional coneguts, i que en tot cas que la persona que realitze la certificació siga la que la signa, presentant el carnet d’instal·lador autoritzat per la Conselleria. Finalment, es recomana no contractar amb empreses no adherides al Sistema Arbitral de Consum.
Virtudes González ha explicat que des de les regidories d’Igualtat i Consum s’ha organitzat una xerrada per al proper 7 de novembre al voltant dels “timos i estafes més freqüents”, que tindrà lloc al Saló d’Actes de la Mancomunitat de Municipis, i que compta amb la col·laboració de la Diputació de València, i al qual es comptarà amb la intervenció de l’advocat Antonio García.
Per ampliar la informació al voltant de com actuar en cas de veure’s afectat per estos casos els ciutadans i ciutadanes es poden adreçar a l’oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) ubicada al Carrer Maians 19, baix, d’Ontinyent.