“Suprimir les línies en valencià és un atac al plurilingüisme i a l’ensenyament de qualitat”
El president d’Escola Valenciana, Vicent Moreno, s’ha oposat frontalment a la intenció del conseller d’Educació en funcions, Alejandro Font de Mora, de suprimir les línies en valencià i substituïr-les per una línia única: “és un atac frontal al plurilingüisme i la qualitat de l’ensenyament de qualitat, a més d’una agressió al futur del valencià”. L’entitat critica que en nom del plurilingüisme se suprimisquen els programes que millors resultats han donat en coneixement de llengües i s’aposte per “un sistema no avaluat que no respon a cap criteri pedagògic i se situa justament al contrari de l’opinió dels experts. Aquest model proposat és una greu equivocació perquè els alumnes no dominaran valencià, castellà i anglés”. Escola Valenciana fa una crida a la resposta per part del sector educatiu i de la societat valenciana en general per “demostrar que volem un sistema educatiu valencià de qualitat i un futur d’oportunitats per les generacions que venen”.
Escola Valenciana ha reaccionat amb duresa a l’anunci del conseller d’Educació en funcions, Alejandro Font de Mora, que ha afirmat que la seua conselleria ha elaborat l’esborrany d’un decret que suprimirà les línies en valencià i apostarà per un sistema únic sacrificant els programes d’ensenyament en valencià i d’immersió lingüística, que són els que millors resultats han donat en coneixement de llengües segons els estudis de la pròpia conselleria d’Educació.
“Suprimir les línies en valencià, els programes que garanteixen el millor coneixement de castellà, valencià i anglés, en nom del plurilingüisme, és una barbaritat”, ha afirmat Vicent Moreno, president d’Escola Valenciana. “És un atac frontal al plurilingüisme i la qualitat de l’ensenyament al nostre país, a més d’una agressió al futur del valencià a la nostra societat”.
“Enlloc d’apostar per aprofundir en uns programes òptims en plurilingüisme com són les línies en valencià, avaluats i comprovats, el Consell prefereix apostar per un model lingüístic improvisat i no avaluat, totalment en contra de l’opinió dels experts en plurilingüisme”, s’ha lamentat Vicent Moreno. “L’anunci fet hui per Font de Mora torna a situar el Consell fora del consens educatiu i enfront dels criteris pedagògics dels experts. A més, suposa un trencament total del model educatiu aplicat fins hui pel mateix govern que ara el vol suprimir i, sobretot, situa el Consell fora del consens de la Llei d’ús i ensenyament del valencià”.
Per Escola Valenciana, les conseqüències en l’ensenyament valencià seran nefastes. “Les competències lingüístiques dels alumnes poden empitjorar i això restarà oportunitats de futur a les noves generacions”.
L’entitat cívica ha emplaçat al conseller d’Educació en funcions perquè “deixe d’atacar la qualitat a l’ensenyament i aposte per un plurilingüisme real i efectiu, que escolte els experts enlloc d’oposar-s’hi i que deixe d’improvisar i malbaratar recursos públics en iniciatives sense sentit. Volem més llengües, més plurilingüisme i menys improvisació”.
El president d’Escola Valenciana s’ha lamentat perquè “la conselleria d’Educació encara ens manté a l’espera d’una reunió per parlar justament de plurilingüisme i del document que han elaborat els experts de la Unitat per l’Educació Multilingüe de la Universitat d’Alacant, on aposten per tot el contrari: aprofundir en la immersió lingüística per millorar el plurilingüisme. El document ha rebut el suport de les universitats, partits polítics, sindicats educatius, associacions de pares i mares i la immensa majoria del sector educatiu, i el Consell encara no ha volgut ni parlar-ne”.
Vicent Moreno s’ha compromés a intentar “per totes les vies possibles” que no s’aplique el model proposat per Font de Mora i que s’aposte per “un plurilingüisme de veritat, fet amb criteris pedagògics i de qualitat”. “Si el Consell persisteix en aquesta línia es trobarà enfront tot el sector educatiu i la societat valenciana. No podem permetre que la improvisació hipoteque el futur de les noves generacions, i farem el que calga per evitar-ho”.
Per què pensem que les propostes de la Conselleria d’Educació no són adequades?
1. No respon a la situació sociolingüística i a la legalitat valenciana (LUEV). Suposa que la situació social del castellà, del valencià i de l’anglés és idèntica. És a dir, que l’alumnat té la mateixa oportunitat d’escoltar, llegir, parlar i escriure tant el castellà com el valencià i l’anglés.
2. No existeix una planificació coherent que va des de l’educació infantil fins a batxillerat. Són mesures aïllades que no responen a un plantejament global d’educació plurilingüe.
3. No té en compte l’experiència d’aquests 27 anys d’educació bilingüe i les avaluacions realitzades per l’IVAQE en les quals es constata que els programes òptims són els d’immersió en valencià.
4. No facilita els recursos humans, materials i formatius que requereix un sistema educatiu plurilingüe.
Recogida de firmas
http://forafontdemora.org/