La varietat autòctona es caracteritza pel seu color groc i carn compacta,i té més de 700 anys d’història documentada al terme
Ontinyent ha presentat el projecte “Meló d’Or d’Ontinyent” com a marca de qualitat, una varietat autòctona que es cultiva des de fa més de 700 anys al terme i la producció de la qual es vol recuperar.
El regidor d’Agricultura, Fran Quesada ha explicat que l’objectiu del projecte és “posar en valor l’agricultura local, recuperar esta varietat autòctona i promocionar-la”, tot amb una doble finalitat: “reviure la producció d’uns melons de qualitat i a més crear ocupació”, ja que s’espera que promoure el cultiu d’esta fruita ajude a fomentar l’ocupació al sector agrícola. El projecte, a més, permetrà recuperar els senyals d’exclussivitat i qualitat del meló i vetllar perquè la llavor no es perga i continue produint-se, conservant així el patrimoni natural i biològic del municipi.
A l’acte de presentació de marca de qualitat “Meló d’Or d’Ontinyent”, que tenia lloc al museu MAOVA, s’explicava que aquest es caracteritza per ser un meló groc de carn compacta, dolça i blanca, amb un equilibrat contingut en sucres. La determinació de les seues particularitats genètiques són les que han servit de peu de partida a la creació d’aquest projecte, gràcies a un treball realitzat durant un any per Belen Picó, investigadora del Institut Universitari de Conservació i Millora de l’Agrodiversitat Valenciana (COMAV), “ja que després d’analitzar diverses llavors es va comprovar una diferenciació genètica de la resta de melons, atorgant una qualitat única al meló d’Ontinyent”, explicava David Gironés, coordinador dels estudis.
L’Arxiver Municipal, Vicent Terol, ha realitzat també un estudi històric del cultiu de meló, del qual s’extrau que Ontinyent presenta més de 700 anys de tradició en la producció d’esta varietat autòctona de melons de tot l’any, assenyalant que hi ha constància documentada de la seua producció des de l’any 1424. “El meló”, explicava, “ha estat distribuït a la Casa Reial Espanyola, i les exportacions del mateix van arribar fins i tot a Paris o Londres”.
Els productors de meló que hi ha al municipi, Antonio Soriano, José Calatayud, i Rafael Francés han agraït “l’esforç i el recolzament” de l’Ajuntament d’Ontinyent i també de la resta de col·laboradors, que han permès portar endavant aquesta iniciativa “que potenciarà la qualitat d’un meló amb història pròpia, que en alguns moments ha sigut molt important a Ontinyent” destacava Rafael Francés, qui posava de relleu que “es un cultiu tradicional d’un producte local que hem de defendre i promocionar, com a producte de proximitat”.
Des de l’Associació d’Hostelers AHVAL, el seu President, Jordi Martínez, mostrava el recolzament del sector a la iniciativa, ja que “la gastronomia es també un producte turístic, i donar-li projecció als productes autòctons ens dona valor afegit”. Martínez avançava que AHVAL tractarà de donar projecció al Meló d’Or d’Ontinyent desenvolupant plats de cuina a partir del mateix, “sentant les bases d’una línia de treball que podrem aplicar en el futur a altres productes autòctons”, destacava.