El castell de Xàtiva acaba d’integrar-se al Club de Producte Turístic Castells i Palaus d’Espanya, iniciativa promoguda per l’Associació de Castells i Palaus Turístics d’Espanya sota l’auspici de la Secretària d’Estat de Turisme. El proper 20 de novembre se celebra la primera assemblea del club a Madrid i està prevista l’assistència d’una delegació de la nostra ciutat. Es tracta d’una nova xarxa, integrada per més de 55 localitats espanyoles, que sorgeix amb l’objectiu d’aprofitar turísticament i de forma integral castells i palaus espanyols que compten amb un incalculable valor patrimonial i històric.

Amb la seua integració en aquest club, el castell de Xàtiva participa en un model organitzat per oferir un conjunt de serveis turístics, tangibles i intangibles, adequats a la demanda del viatger. El castell, principal atractiu turístic de Xàtiva, va rebre 88.351 visites de turistes durant 2017, la major xifra de visitants des que es van iniciar els registres el 1995, amb un creixement d’un 16’4% respecte a l’any anterior.

A finals d’octubre de 2017, l’Alcalde de Xàtiva, Roger Cerdà, i la regidora de Turisme, Mariola Sanchis, van participar en la presentació del Club de Producte Turístic Grans Castells i Palaus d’Espanya celebrat al Castell de Belmonte (Conca). La jornada va estar dirigida a administracions autonòmiques i locals, empreses gestores i proveïdors de serveis turístics i celebrada amb l’objectiu de posar en marxa una associació de producte turístic que pretén impulsar el turisme patrimonial i cultural.

El Club, que compta amb el suport de la secretària d’Estat de Turisme, Turespaña i Paradors, neix com una oportunitat per agrupar propietaris de castells i entitats que els gestionen i poder oferir serveis turístics, entre ells visites guiades, exposicions o fires medievals.

Betlem de Xativa - Belén de Xàtiva

La finalitat d’aquest club és impulsar l’aprofitament turístic integral de castells i altres edificis -es calcula que hi ha al país al voltant de 10.200, encara que només una petita part és visitable-. Un producte complementari a l’actual oferta cultural i que pot suposar un atractiu per posar en valor nombrosos destinacions.

De fet, l’Associació de Castells i Palaus Turístics d’Espanya ha xifrat el potencial d’aquest producte a 143 castells i palaus d’interès turístic, que reben un volum anual de 5.625.000 visitants.